Det levande Ordet ger mer

500-årsjubiléet av reformationen närmar sig. Vad kommer vi att fira år 2017? Något som liknar den kristna tro som formade den lutherska reformationen? Eller vår egen tolkning formad av de senaste århundradenas tilltro till förnuftet?

Texterna på reformationsdagen fungerar bra som biktspegel. I den gammaltestamentliga läsningen från profeten Jeremias bok utmanas vår gudsbild: ”Är jag bara Gud på nära håll, säger Herren, och inte Gud långt borta?” Guds storhet och suveränitet förkunnas av profeten, som också varnar för att sätta tillit till profeter som förkunnar vad de själva hittat på. Det är väl egentligen ett budskap om att låta Gud vara Gud och ta emot Guds ord. ”Den profet som har haft en dröm, han berättar en dröm, men den som har fått ta emot mitt ord, han predikar verkligen mitt ord.”

Episteln från Hebréerbrevet visar tydligt att Guds ord för människan till ett vägskäl genom att skilja och blottlägga. ”Inget kan döljas för honom, allt skapat ligger naket och blottat för hans öga.” I den gudomliga uppenbarelsens ljus framträder våra liv i nytt perspektiv. Det blir nödvändigt för oss att välja väg.

I Johannesevangeliet framstår den personliga tron som avgörande för vägvalet. Men Jesus betonar att ingen kan komma till honom som det gudomliga Ordet annat än som ”en gåva av Fadern”. Men några går bort, de tolv kan välja att stanna kvar. Jesus frågar: ”Inte vill väl ni också gå er väg?” Frälsningen är paradoxal, ett gudomligt mysterium. Relationen till Gud blir helad av nåd genom tron. Gud ger, vi tar emot i förtröstan på Guds löften.

Det svar som Petrus ger berör i sin existentiella nakenhet. ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord, och vi tror och vi förstår att du är Guds helige.” Det finns inget annat val inför det gudomliga Ordet än att överlåta sitt liv och ta emot det Gud ger. Det levande Ordet ger mer än vi kan tänka eller begära.

Hilda Gladys säger
31 maj 2014 – 03:18

I think the Swedish church is one big Shame!! For firing a priest because he suggested prayer!! Our Lord said that we can pray for any thing. and priests are called to pray. Homosexuality is not normal even if you paint it with so many colours. God loves homosexuals but doesnt approve of what they do. We are in a fallen world and we must not call every thing normal because its accepted by the every one. Woe to the swedish church! It would be better if it became a political party. The Swedish church would rather be approved of men than God.

29 mars 2024 – 09:22

I think you are commenting the wrong article, ”the living Word”. And decisions and judgments ought to be based on facts and values. After what I know no priest has been fired, and certainly not because of suggested prayer. But one priest seems for some unclear reasons to have taken time out. The individual Christian can pray whatever is important for him or her. In intercessions, the priest has a special responsibility to pray as pastoral counsellour, and on behalf of the Church. In my view, there has been too much shame connected to sexuality and sexual orientation. The judgment belongs to the Lord, not to us.

Andreas Holmberg säger
26 februari 2014 – 04:34

Slutet på första stycket föll bort, så här skulle det stå:

...alternativt en europeisk eller rent av global katastrof, jfr den polemiska analogin "Satans fall, Adams fall och Martin Luthers uppror".

Andreas Holmberg säger
26 februari 2014 – 04:31

Ja, det blir intressant att se vad vi firar 2017. Det kan nog bli rätt olika saker, som du antyder, och redan Tegnérs tal vid reformationsjubiléet 1817 ger ju en del intressanta nytolkningar. Det kan nog bli en kamp om tolkningsföreträdet bland de grupper som ö.h.t. vill fira reformationen - en del vill nog bara se den som en 500-årig parentes och en riksolycka, alternativt en .

Men Svenska kyrkans existensberättigande som evangelisk-luthersk kyrka, eller som kyrka ö.h.t., kräver nog ett firande som både är positivt till den lutherska re-formationen (i betydelsen åter-formationen) och till de katolska, i bemärkelsen allmänkyrkliga, rötterna. Enligt devisen "det som är reformatoriskt är apostoliskt och därför katolskt."

Sven Andersson säger
25 februari 2014 – 07:58