Att lyssna i tro för tilltal och perspektiv

Underskrivna avtal och vår gåva i kyrkans färger

Rolf Forslin och konsistoriets ordförande undertecknar

En ny predikoerfarenhet

Det tar tid att bygga relationer och utveckla dem. Kärlek och omsorg är nödvändiga. Trohet och uthållighet behövs. Relationer behöver vårdas. Det gäller också för kyrkan. Det har än en gång blivit påtagligt för mig den gångna helgen när jag besökt den evangelisk-augsburgska kyrkans kyrkomöte i Bielsko-Biala i södra Polen tillsammans med stiftsstyrelsens vice ordförande Rolf Forslin och samordnaren av vår vänstiftsrelation Mats Lagergren. Vi var där för att skriva på ett vänstiftsavtal för ytterligare fyra år av kontakter och utbyte. År 1992 skedde det för första gången. Ja, det tar tid att utveckla relationer och de behöver bekräftas och få ny inspiration.

Min egen första kontakt med den polska lutherska kyrkan ägde rum 1977, då jag som stiftsadjunkt reste till Ystad för att möta färjan från Swinusjie för att ta emot en kör från Wisla. Kören bestod av medlemmar i alla åldrar och kom klädda i fina lokala dräkter. De reste tillsammans med en åldrad och påtagligt fattig präst vid namn Fischkal. Det var väl ingen större risk att låta en sådan präst resa genom järnridån. Men med på resan var självklart en representant för säkerhetstjänsten. Kören sjöng med stor kraft och inlevelse. De har funnits med i mina tankar under mina kontakter med Polen och kyrkan där sedan 1990. Jag berättade om denna första kontakt under lördagens panelsamtal. Dagen efter kom en ung ledamot av kyrkomötet och berättade att han talat med sin mor i Wisla, som varit med på resan och kunde berätta om vad denna unika resa i unga år betytt för henne. Mycket har hänt i Polen och för oss alla sedan dess. Relationer behöver tid för att bära frukt.

Vid kyrkomötets inledning sjöngs den psalm som den tyske moståndsprästen Dietrich Bonhoeffer skrev i sin fångenskap under nazismen. Den är fylld av förtröstan på Gud. Det var rörande att sjunga den i en kyrka som bär spår av många år av överlevnad i en totalitär regims järngrepp. Den öppnar perspektiv både när livet är svårt och efteråt när fångenskapen i det onda är över. Vi har den i Psalmer i 2000-talet som nummer 817, Med hjärtats tillit, i en utmärkt nyöversättning av biskop Jonas Jonson:

I goda makters underbara omsorg vi väntar lugnt vad helst oss möter här. Gud är hos oss var afton och var morgon, genom varje dag oss bär.

Det var med en klangbotten av tacksamhet som vi på söndagen firade mässa och skrev under vårt avtal. För min predikan hade jag valt texten från tacksägelsedagen ur Kolosserbrevet 3:15-17. Den handlar om att Kristi frid ska råda i våra hjärtan, Kristi ord bo hos oss i hela sin rikedom och all sin vishet och att allt vi gör i ord och handling ska ske i Jesu namn med tacksamhet till Gud.

När vi lyssnar i tro lyssnar vi först och främst på Guds tilltal till oss. Vi behöver vägledning i våra liv, personligen och tillsammans. Vi lyssnar också med trons perspektiv på de behov som livet uttrycker. Så får Gud handla med oss. Vi är omslutna av Guds oändliga omsorg.

Andreas Holmberg säger
29 oktober 2014 – 05:46

Jag gläds verkligen både åt P-O Nissers friare tolkning av Bonhoeffer-psalmen i SvPs1986 nr 509 (tyvärr med en lite omständlig om än ståtlig koral) och åt Jonas Jonsons mer regelrätta översättning som du nämner här, tillsammans med den melodi som väl oftast sjungs internationellt.

Kanske dock även min - likt Bonhoeffers original mer traditionellt rimmade - översättning kan vara av intresse som komplement mer än som konkurrent, se http://www.helakyrkansjunger.blogspot.se/search/label/1900-talet%20Bonhoeffer Jag gjorde den i allt väsentligt under ett besök i Berlin och Potsdam 1995 och nu när Bonhoeffer (tyvärr!) redan varit död i 70 år blir ju hans gripande text fri att sprida både i original och i (egen) översättning!

Roligt att de polska "augsburgianerna" av mittenbilden att döma redan börjat fira Reformationen! Hoppas nu att även vi kommer igång och att det faktiskt blir den som firas både här och där, och inte "500 år av reformation" som vår ÄB talat om - i vilket fall ju här i Sverige både 1686 års kyrkolag, 1726 års konventikelplakat och 1811 års Lindblomska katekes måste kunna tänkas bli firningsämnen tillsammans med Ä-reformerna 1958 och 2009? Det blir nog, lindrigt sagt, svårt att ena vår kyrka kring ett sådant reformationsfirande.

Och eftersom Rolf Forslin på samma bild är den hedersknyffel han är, hoppas jag att han (liksom du och övriga biskopar?) vill medverka till att han och andra kyrkligt förtroendevalda inte även reformationsjubileumsåret 2017 kandiderar som företrädare för t.ex. S eller C (eller, tokigast av allt, som "borgerligt alternativ" - i kyrkans sammanhang betyder ju "borgerligt" sekulärt i motsats till allt kristet och kyrkligt!). Eller SD. Även om polska kommunistpartiets inblandning i kyrkligt liv på 70-talet var något ojämförligt mycket värre, är vår fortsatta sammanblandning mellan kyrka och stat (genom riksdagspartiernas opassande inblandning) också det ett allvarligt systemfel. Reformation 2017, tack!