Livet på stiftsfullmäktige

Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ. Här tas allt upp som inte är avdelat för domkapitlet eller biskopen personligen. Från första början har jag prioriterat stiftsfullmäktige. När jag var ny biskop 2000 talade jag med stiftsfullmäktiges ordförande Carl-Eric Lundgren, som jag lärt känna som en engagerad trotjänare i Svenska kyrkans centralstyrelse (numera kyrkostyrelsen) under 1990-talet. Vi var överens om att det är viktigt att stiftets gemensamma uppdrag manifesteras.

Jag fick en egen fri punkt på föredragningslistan: information och samtal. Här kan jag som stiftsstyrelsens ordförande och som biskop ta upp olika ämnen. Jag kan analysera, utmana och inbjuda till samtal. Och stiftsfullmäktiges ledamöter är fria att svara, utmana och ta upp vad som helst. Jag är verkligen glad över det och vad det betytt för mig och dialogen med de förtroendevalda. De första åren bestod stiftsfullmäktiges sammanträden av föredragningar och beslut. Det var enbart min punkt som avvek från mönstret.

Numera har stiftsfullmäktige en vidare roll, och det har blivit än mer angeläget för mig att delta. Föregående års verksamhet redovisas och utvärderas, inspel ges till kommande verksamhet och budget, viktiga frågor aktualiseras. När budgeten tas på hösten är prioriteringarna tydligare än tidigare. Stiftsfullmäktige är inget transportkompani, avklarat på några timmar. Och så får vi umgås och lära känna varandra. Fint.

Andakter leds av förtroendevalda och biskop. Vi firar mässa med delaktighet och gemenskap. Och dessutom har vi viktiga programpunkter. Denna gång innehöll de klimatutmaningen, FSC-certifieringen av skogen, förvaltningen av de tillgångar vi fått och arbetet för att möta de utmaningar som migrationen ger i vårt land och våra församlingar. Och så talade vi om undervisningsunderskottet, behovet av missionssatsningar och stiftets migrationsprojekt.

Vi har samlats i pingsttid. Livet står i fokus. Anden ger, förnyar och uppehåller liv alltfrån skapelsens början. Anden är närvarande i luften vi andas in och andas ut, när Jesus döps och inleder sin frälsningsgärning, när kyrkan föds och medan vi väntar på att Gud ska förnya sin skapelse vid tidens slut.

I den inledande andakten berättade en fängelsepräst med tillstånd från en intagen om hur en inre andliga resa förde honom fram till att våga försonas med det förflutna, att välja livet, kunna se en framtid och en frihet även i en fängelsecell under många år framöver. Så kom den unike Stefan Edman, biolog, debattör, kristen klimattänkare och agitator. En person som inte går i ledband, inte heller i förhållande till miljörörelsen. Han tar och värderar argument. Han ser att verkligheten är mångfacetterad. Det går ju inte att lösa utmaningarna med en enda modell. I den sista delen av anförandet gav han synpunkter på kyrkans bidrag. Det han stannade inför till slut var förtröstan och hopp. Det kan ingen annan än kyrkan ge. Stefan har rätt, tror jag. Det tog jag med mig in i mässan den andra dagen. Den personliga trons innersta väsen är förtröstan. Och hoppet är Guds gåva. Det handlar om livet, som Anden ger.

Sigurd Zetterqvist, Sigtuna säger
2 juni 2015 – 10:48

”Livet i stiftsfullmäktige – stiftsfullmäktige i livet.”

Min rubrik för kommentaren är en parafras på blogginläggets rubrik.

Dialektiken i rubriken hämtade jag från en bok, som Lisbeth Gustafsson och Olle Carlsson och förlaget ”releasar” den 4 oktober inom ett ”kurspaket” av fyra tillfällen med start i huvudgudstjänst, kyrklunch och tematiska seminarier. [http://www.svenskakyrkan.se/katarina/liv-i-kyrkan-kurspaket ]

Om mig: Jag har några års anledningar att beteckna stiftsfullmäktigedagar i Undersvik som seminarier om liv och ”högsta beslut” för Uppsala stift.

Det mest spännande är när de olika ”seminarierna” (föredragningar av inbjudna med stor kunnighet inom sina områden) ger olika riktningsanvisningar för våra (framtida) omröstningar i de ärenden som stiftsstyrelsen bereder.

Anledning från 2015:
Stefan Edman och även Emilie Westman var två som betonade (Uppsala) stifts förvaltarroll för det skogsfastighetsinnehav som Svenska kyrkans stift av hävd handhar i sitt främjande av församlingars utförandeförmåga.

Detsamma betonade även Leif Hässel och Ulf Weitze, i sina rådgivande föredragningar under rubriken ”Översyn av kapitalstrukturen för prästlönetillgångarna i Uppsala stift”, relaterat till ett stiftsfullmäktigebeslut 1994.

Anledning 2014 med referens till 2015:
I år besvarades och behandlades motionen ställd av Daniel Kvarnlöf (Borgerligt alternativ) om ”ökat medlemsfokus” relaterat till stiftets uppdrag att ”främja församlingarna i …” dess uppdrag.

I fjol besvarades en fråga som Jonas Lindberg (POSK) ställt om ”ideellt arbete” som uppdrag i Svenska kyrkans församlingar att ”främja”.

I stiftsfullmäktigeseminariet om "Svenska kyrkan som välfärdsaktör", gavs exempel på det som fr o m år 2000 är ”legalt” – och inte bara ”legitimt” – för och i Svenska kyrkans församlingar: nämligen ”bedriva näringsverksamhet”. (se kyrkoordningens kapitel 2 §2.)

Från Undersvikdagarna 2014 och 2015 ger jag i denna kommentar två exempel på att ”livet i stiftsfullmäktige” utmanar kyrkomedlemmar när ”stiftsfullmäktige i livet” utformas genom (framtida) beslut i ”högsta beslutande organet”.

Lars B Andersson säger
29 maj 2015 – 08:46

Ja jag finner också stiftsfullmäktige givande. Framförallt de två dagar vi är i Undersvik på försommaren. Man knyter kontakter med andra ur andra nomineringsgrupper och från andra församlingar/ pastorat. Och intressant var också att höra om den livstidsdömde men också det som var på slutet i går. Stiftets migrationsprojekt tyckte jag var väldigt intressant eftersom jag i min vardag ofta kommer i kontakt med flyktingar från olika delar av världen och även lite i det att Bollnäs församling och kommun har ett arbete där Bollnäs bor och flyktingar möts i sällskapliga former som tex språkcafé och kommunens projekt att bli språkvän