Kyrkans unga är framtiden

Svenska Kyrkans Unga har hållit sitt stora årsmöte i Borås 5-9 augusti. Det var två år sedan senast. Ändå sedan samgåendet med Ansgarsförbundet för tjugo år sedan har mötesformerna diskuterats. Lösningen blev att riksårsmöten ordnas varje år i fortsättningen. Beslutet innebar att distrikten utser ombud istället för lokalavdelningarna. Därmed skulle risken försvinna för att årsmötet består av över 600 ledamöter om alla lokalavdelningar utser de ombud som de haft rätt till. Det här var en het fråga på årsmötet. En motion om att lokalavdelningarna ska utse vann med 57 röster mot 54. Men det blir ingen ändring tillbaka förrän samma beslut fattas nästa år.

Svenska Kyrkans Unga visade att de har en mogen demokratisk process och beslutsordning. Något som kyrkomötet kan lära sig av är att styrelsen yttrar sig över motionerna före utskottsarbetet. Positivt var också att de långa sammanträdena lättades upp av olika inslag och andra programpunkter.

Glada biskopar koordinerar rörelser

Vi var fler biskopar än vanligt vid årsmötet, vilket många kommenterade positivt. Eva Nordung Byström, Härnösand, Thomas Söderberg, Västerås, och jag framförde uppmuntrande tillrop och hälsning från biskopsmötet i plenum. Vi fick också chansen att berätta i årsmötes-TV varför vi tycker att Svenska kyrkans unga är viktiga. Se oss på YouTube, länk längst ner: Skarabiskopen Åke Bonnier leder avslutningsmässan.

En kul grej är att distrikten har olika maskotar. Uppsala har en gris, som kallas Bacon. Som ni kan se på bilden ser hon vänlig ut och har ett klurigt leende. Tanken med namnet är nog inte att Bacon ska bli bacon. Bakom finns en diskussion om maten ska vara vegetarisk eller inte. Beslutet för ett par år sedan blev att ett mål per dag ska vara vegetariskt. Maskoten Bacon visar att det är inget tvång att vara vegetarian.

Det handlar om framtiden, som börjar nu. Själva organisationen Svenska Kyrkans Unga är viktig genom att ge möjlighet bör barn och ungdomar att ta ansvar i kyrkan och samhället. Den ger en demokratisk fostran och

Hanna Rask och ordförande Johanna Sjöström från distriktsstyrelsen
Hanna Rask och ordförande Johanna Sjöström från distriktsstyrelsen med Bacon

rekryterar medarbetare och förtroendevalda för kyrkan. Allra viktigast är uppdraget som barn och ungdomar går in i och delar med andra. Uppdraget gör att organisatíonen behövs. Därför är det ledsamt att inte fler är medlemmar. Det borde det vara med tanke på att så många barn och ungdomar finns i kyrkans verksamhet. En så stor kyrka som Svenska kyrkan borde ha en mycket större ungdomsrörelse. Men då måste den nog prioriteras på ett helt annat sätt av kyrkoråd, kyrkoherdar och medarbetare. Vi i kyrkan tycks ännu inte inse vilken stor framtidsfråga det här är. Det handlar om innehållet i vårt gemensamma uppdrag och hur fler ska kunna bli delaktiga och ta ansvar. Det behövs fler lokalavdelningar och fördjupat engagemang. Kyrkans unga är framtiden.

Se YouTube med några ledamöter i förbundsstyrelsen och vi biskopar: ”https://www.youtube.com/embed/d2UjpPwRgHA

Johan säger
10 augusti 2015 – 11:08

Roligt med tung biskopsnärvaro på Stora årsmötet - det är en viktig markering, mot såväl medlemmar i Svenska Kyrkans Unga, som mot anställda och förtroendevalda i Svenska kyrkan. Min erfarenhet är dock att att det inte alltid är så lätt att vara "en fristående barn- och ungdomsorganisation *inom* Svenska kyrkan". Det krävs hjälp av "goda föräldrar" för att det ska fungera - och på många håll gör det förstås det, men hur man ska bemöta "en fristående" organisation råder det lite delade meningar om. Det kan betyda att lokalavdelningen anses ska klara sig själva, att man inte ska lägga sig i från församlingens sida. Att det inte går att få hjälp att hantera ett bankkonto eller att man är lite osäker på hur "öppen" gruppen är. Men allt sånt där går att komma runt om det är tydligt uttryckt från ledningshåll på alla nivåer att Detta är vår barn- och ungdomsrörelse. Här finns hängivna, engagerade och kyrkvänliga personer som kan tänka sig en framtid som anställda, volontärer eller förtroendevalda i vår kyrka - eller (minst lika viktigt) personer som kommer att se till att deras barn döps, konfirmeras och leds in i kyrkans verksamhet framöver!

Carin Åblad Lundström säger
9 augusti 2015 – 03:58

En fråga som är viktig att ställa sig som ledare i församlingsarbetet är:
Kan jag bidra till rekrytering-i församlingsengagemang och till profilyrke.
Själv kom jag in via Ansgarsförbundet i Gustav Adolf i Borås som barn. Som ung minior fick jag stiga upp på kortrappan och avge lösen med mina kamrater: Med Kristus i kyrkan till tjänst! Gradering varje termin och lösen! Varje vecka mini- juni- och seniorer varje vecka! Ett bra sätt att bli delaktig. Så tidigt som möjligt anförtroddes vi uppdrag i kretsen och övades och prövades i ledarskap.
Idag på gudstjänsten i Gustav Adolfskyrkan i Borås svepte åren förbi och tillbaka. Skolning i Ansgars bidrog säkert till att många med mig blev kyrkomedarbetare.
Kan jag bidra till rekrytering? det är en viktig fråga. Hoppas fler som fostrats i Svenska kyrkans ungdomsrörelser vittnar om sin kallelseväg in i kyrkan. Det är viktigt att kyrkan har unga och ger dem ansvar. Viktigt också att unga får förebilder av människor som själva varit barn och unga i kyrkan!
Det utmanar oss även i rekryteringssammanhang!