I keltisk anda

Den gångna veckan har jag haft förmånen att leva med keltisk spiritualitet. Den inleddes förra söndagen i Bälinge kyrka vid en kontraktsmässa ”Guds andedräkt” med texter av Liam Lawton, liturgiskt gestaltade av prästen Leif Nahnfeldt. Här fick vi ta del av en helhetssyn på skapelsen och livet. Människan är en helhet av kropp, själ och ande. Så är det också med tillvaron. Guds gåva och handlande i skapelsen förkunnas, likaså vårt. Några ord ur liturgin som knyter samman skapelse och frälsning när församlingen svarar kan bära oss inför Allhelgonahelgen:

Stjärnornas klara sken ska vara en spegel för Guds ljus till dig. De heligas sånger ska möta dig. Solens ljus ska torka alla tårar och ge dig kraft att växa och leva. Även när du inte orkar tro och hoppas – ÄR GUD VID MIN SIDA, IDAG OCH ALLA DAGAR. AMEN

Så gick färden vidare till Edinburgh för tredagars s.k. primatmöte, alltså ett möte för ärkebiskopar och ledande biskopar inom Borgågemenskapen av anglikanska och lutherska kyrkor i Norden, Balticum och på de Brit

Kören i St Mary´s Cathedral, Edinburgh

tiska öarna. Jag ersatte ärkebiskop Antje Jackelén. Eftersom jag har varit luthersk ordförande åren 2002-2009 innebar det ett kärt återseende för min del.

Borgågemenskapen är viktig för kyrkans synliga enhet, för att fördjupa samarbetet och agera i det omgivande samhället. Syftet med primatmötet är att de ledande biskoparna får träffas för att dela erfarenheter mellan kyrkorna och perspektiv på samhällsutvecklingen.

Mötet präglades denna gång av utvecklingen i Europa och Mellanöstern med vågen av flyktingar och asylsökande. Det är stora skillnader mellan länderna och de utmaningar som kyrkorna ställs inför. Enighet finns om att kyrkorna måste stå upp för människovärdet och arbeta för att de utsatta flyktingarna får ett värdigt mottagande. Det fanns mycket att samtala om: den tilltagande nationalismen och växande politiska extremismen, kyrkans ansvar för  mötesplatser och värderingsfrågor samt den alltmer bekymmersamma utvecklingen i Mellanöstern.

Andakterna och mässorna präglades av den keltiska spiritualiteten. De liturgiska sångerna i folkton berör på djupet. Den första mässan hölls i S:t Mary´s Cathedral som är huvudkyrka för skottiska episkopalkyrkan i Edinburgh. Den lokale biskopen John Armes var celebrant. Predikan hölls av den ledande biskopen i Norska kyrkan Helga Haugland Byfuglien. Hon berättade hon om en mässa i den lokala kyrka i Oslo som hon deltog i tillsammans med sin familj. Där fanns också många med olika nationellt ursprung som funnit ett nytt hem i staden. När församlingen sjöng ”Helig, Helig, Helig, Himlarna och jorden är fulla av Guds härlighet”, fick orden en fördjupad innebörd för henne. Mångfalden av människor i skapelsen återspeglar Guds härlighet.

Orden från brödsbrytelsen i mässan stannar kvar i hjärtat: Det levande brödet bryts för världens liv. Herre, förena oss i detta tecken.