Skärtorsdagstankar

Det är den sista kvällen tillsammans. Jesus vet att han ska möta döden, lärjungarna vet inte det. Och vad är det då Jesus gör där bland lärjungarna, denna sista måltid de har tillsammans. Jo han faller på knä och tvättar vars och ens fötter. Det var på den tiden ett slavgöra, här gör mästaren ett slavgöra, vad nu? Petrus rycker undan fötterna men Jesus rättar honom; Petrus, om jag inte får tvätta dina fötter har du ingen gemenskap med mig. Vi kan översätta denna utsaga till vår kyrka idag; om vi inte tjänar vår nästa, i ord och handling visar att vi är solidariska med den utsatte, den som är i nöd – och i nöd kan man var på så många olika sätt – så har vi som kyrka ingen gemenskap med honom som instiftat densamma. Och kyrkan det är vi. Kyrkan här och nu. Det är till oss appellen om att bry sig om varann riktar sig. Och budet är att entydigt; vi ska försöka se på varandra – oss själva och vår nästa – så naket och ärligt vi kan. Och vi ska söka leva i sanning. Jesus säger i sitt avskedstal till lärjungarna att en sak säger jag till er; Ni ska älska varandra och om nu världen hatar er så ha det i åtanke att hon har hatat mig före er. Varför säger Jesus såhär? Jo därför att tro föder en äkta omsorg och denna omsorg den genererar en glädje och en kraft. Och det finns människor som känner sig hotade av den glädjen, den kraften och på olika sätt försöker att förringa dessa trons gåvor. De människorna var talrika på Jesu tid, och de är det även idag. Intet nytt under solen. Och vi vet att denna torsdag i påskveckan är avundsjukan och rädslan och prestigen i full färd med att lägga sista handen på den plan som ett par timmar senare utsätter Jesus för den grymmaste tortyr. Varför, ja delvis därför att glädjen i tron, omsorgen, ja att se varann som jämlikar blev så plågsam för de som ville ha regler och skillnader. Men nej. Det finns ingen skillnad på folk och folk säger Jesus, ni är alla ett i mig och jag är ett i er men för att det ska kunna vara så, fortvara att vara så måste ni vara beredda att tvätta varandras fötter; dvs. tjäna varandra.  Ett säger jag eder, Ni ska älska varandra och om nu världen hatar er så ha det i åtanke att hon har hatat mig före er.