Vi tar ett nytt steg i dialogen

Förberedelsemöte inför bildande av Stockholms interreligiösa rådDe religiösa samfunden i Stockholm har tagit ett nytt steg, och är på väg att skapa ett interreligiöst råd för Stockholm. Den 25 januari samlades ett 20-tal personer från flera riktningar inom sex världsreligioner, däribland fyra olika ortodoxa kyrkor och fyra muslimska samfund i Centrum för religionsdialogs lokaler. På dagordningen stod samtal om varför vi behöver ett interreligiöst råd, och om ett förslag till stadgar som en arbetsgrupp tagit fram.

Förberedelsemöte inför bildande av Stockholms interreligiösa rådDet är hög tid” var den samfällda bedömningen hos de närvarande. Vi behöver ett interreligiöst råd för att motverka den ökande polariseringen i samhället, för att bygga goda relationer och lära känna varandra så att vi kan utveckla en interreligiös solidaritet där vi står upp för varandra gentemot antisemitism, islamofobi och andra religiöst grundade fördomar och hatbudskap. I det arbetet är det viktigt att kunna ha en öppen och ärlig dialog, där vi kan ta upp också de problem som finns inom och mellan olika samfund.

Förberedelsemöte inför bildande av Stockholms interreligiösa rådAtt tillsammans visa på religionens och det andliga livets betydelse för enskilda människor såväl som i det offentliga samtalet, och att värna religionsfriheten var andra viktiga mål för ett interreligiöst råd. En förhoppning är också att ett sådant råd ska ha en god relation till kommunstyrelsen och kunna fungera som samtalspartner och remissinstans.

Förberedelsmöte inför bildande av Stockholms interreligiösa rådNu går arbetet vidare med bearbetning av stadgeförslaget, och kanske kan Stockholms interreligiösa råd bli verklighet vid nästa möte i början av april.

Vi är många som känner rädsla inför utvecklingen i världen just nu. Förhoppningsvis kan arbetet med ett interreligiöst råd vara ett tecken som väcker hopp och tillit till att vi kan bryta de onda cirklarna och tillsammans verka för ett gott samhälle.