The Golden Rule Award till Centrum för religionsdialog

Centrum för religionsdialog är mottagare av årets The Golden Rule Award. Det är en utmärkelse som en rad interreligiösa organisationer i Finland: The Interfaith dialogue Network, Forum of religions in Helsinki, Living together in cities, Faiths without borders, och Religions of Peace Women of Faith Network in Finland delar ut i samband med World Interfaith Harmony Week.

The Golden Rule AwardJag var inbjuden till Helsingfors förra veckan, för att medverka vid två olika evenemang. Det första var lanseringen av boken De många religionernas och åskådningarnas Finland som jag kommer att återkomma till i ett senare inlägg. Det andra var ett seminarium om religionsdialog för församlingsmedarbetare, arrangerat av Församlingsunionen i Helsingfors.

När jag kom till Församlingsunionens hus möttes jag av en liten delegation bestående av Lars Silén, Paula Kemell och Heidi Rautionmaa från olika dialognätverk i Helsingfors som meddelade att de hade en överraskning åt mig: jag skulle å Centrum för religionsdialogs vägnar få motta årets The Golden Rule Award!

Sju personer har fått det tidigare, bland vilka jag vill nämna några: Finlands förra president Tarja Halonen som efter attacken mot World Trade Center 2001 tog initiativ till årliga samlingar för representanter för de tre abrahamitiska religionerna i Finland; Fr James Channan OP från Pakistan, som gästade Centrum för religionsdialog 2011 och förra året musikern Sami Yusuf som bl.a. har komponerat den första officiella sången för World Interfaith Harmony Week .

Det känns mycket hedrande att få ingå i en sådan skara. Och samtidigt som en blir glad så kommer tanken: ”men inte ska väl jag/vi”… Vad har vi gjort för att förtjäna en sådan utmärkelse? Det finns ju så många andra som gör ett fantastiskt arbete för religionsdialog i vårt land – ingen nämnd och ingen glömd! Så jag tänker att vi får ta emot priset som en del av detta större interreligiösa sammanhang!

Motiveringen till utmärkelsen är

• for an outstanding long term work for promoting interfaith dialogue
  • for guiding towards a peaceful and just society

Centrum för religionsdialog går in på sitt tionde år – och det står alltmer tydligt för mig hur viktigt det långsiktiga arbetet är när det gäller religionsdialog. ”Ting tar tid” som Piet Hein och Bodil Jönsson säger. Bygga relationer och nätverk tar tid – och det är vad interreligiöst arbete handlar om. Centrum för religionsdialogs arbete har inte synts så mycket utåt, det har inte genererat några braskande rubriker. Men jag tror vi har haft en betydelse för att finnas som resurs och bollplank för församlingar och organisationer, och varit med om att bygga upp och stärka olika interreligiösa nätverk.

Ibland kan det kännas ensamt och motigt att arbeta med religionsdialog – och därför är en sådan här utmärkelse en viktig uppmuntran. Att den kommer från andra som kämpar med samma utmaningar är också betydelsefullt. Vi behöver inspirera och lära av varandra – inte minst mellan de nordiska länderna, som är så lika och ändå så olika. Mer om detta i ett kommande inlägg. Jag slutar här med att säga kiitos paljon till de finska vännerna!

Läs mer: Om Fr James Channans, OP, besök på Centrum för religionsdialog i Centrum för religionsdialogs nyhetsbrev Nr 2 2011. (s. 3)