Förnyelse och kvalitet

För några veckor sedan när jag handlade mat, letade jag förtvivlat efter en juicesort. Jag var tvungen att fråga en anställd om den var slut. Han visade mig var den stod, förpackningen hade bytt utseende, men han garanterade att innehållet var detsamma. Jag funderade i mitt inre varför det är nödvändigt att ändra en förpackning. För mig blev det svårare att hitta. Dessa nymodigheter!
I domkyrkan provar vi nu, liksom många andra församlingar, nya gudstjänstordningar. En gudstjänstdeltagare frågade mig: ”Varför ska ni nu svara ’I hans namn vill vi be’ och inte bedja som vi är vana att säga. ”Samma person undrade varför vi ska sjunga ge och inte giv i O, Guds Lamm. Ibland kan vi irriteras över förändringar vi upplever som onödiga.
Jag tycker om de nya gudstjänstordningarna. Det är ett nytt och fräscht språk. Jag gläds bl.a. över de nya bönerna om förlåtelse och nattvardsbönerna. Det finns ny gudstjänstmusik som kommer att berika våra gudstjänster. Samtidigt tycker jag att de småändringar som jag nämnt är onödiga och mest krånglar till det.
I affären fick jag beskedet att juicen var densamma med samma höga kvalitet, det var bara förpackningen som ändrats. Även om språket och musiken ändras i gudstjänsten är budskapet detsamma. Det är viktigt att gudstjänsten också präglas av kvalitet och att det märks att vi som tjänstgör tror på det vi förmedlar och är väl förberedda. Det är mer avgörande än ny språkdräkt och andra förändringar.
Förnyelse och kvalitet måste gå hand i hand.

Sven Andersson säger
5 februari 2013 – 04:10

Så är frågan : vad är KVALITET i gudstjänsten???

Andreas Holmberg säger
18 april 2013 – 11:50

Ja, om budskapet är detsamma är det inga problem. Men är det så väl? Är det inte mer än något "giv" som blivit "ge" och något "bedja" som blivit "be" är jag bara glad och tacksam.