Ovärdig utvisning

Beslutet har kommit. En 13-årig apatisk flicka i Sundsvall och hennes föräldrar och syskon ska utvisas till Armenien. Utvisningen sker till det land där pappan i familjen varit politiskt aktiv, blivit misshandlad och förföljd. Jag anser att motiveringen från Migrationsverket och Migrationsdomstolen är märklig. De anser att familjen skulle ha gjort polisanmälan om förföljelsen och sökt skydd i hemlandet. Ingen hänsyn tas heller till att flickan nu varken äter eller dricker och har hamnat i ett apatiskt tillstånd.
Det är mycket jag är stolt över i vårt land, men inte det här. Det känns för mig som en omänsklig handling, som inte borde få inträffa. Hur kan vi vara säkra på att ingenting händer familjen när den återvänder till Armenien? Tyvärr är risken stor att den på nytt råkar illa ut. Hur kan vi ta ansvar för detta? Är det lagstiftningen det är fel på eller tolkar vi lagen på ett felaktigt sätt? Men det som sker är inte humanitärt! Vi kristna måste fortsätta att ställa upp och be för de utsatta och att protestera emot omänskliga utvisningar!

Christina Meltin Westerlund säger
7 mars 2013 – 04:29

Tack för ditt ställningstagande! Håller helt med!

Håkan Ivarsson säger
7 mars 2013 – 05:42

Tor! Stöder helt din uppfattning, och att det tar sådan tid, ofta flera år, innan beslut fattas kan jag omöjligt först.

Mona Edwall Wiklund säger
7 mars 2013 – 06:47

Vi pratar ofta idag om barnens rätt i vårt samhälle och vi har förbundit oss att följa Barnens rättigheter. Så helt plötsligt ställs andra aspekter i första rummet och barnens bästa nerprioriteras och tystas ner. Man blir både beklämd och arg när man ser beslut som dessa. Vart tog våra värderingar om ett humaitärt samhälle med alla människors lika värde vägen då?

Mats Hermansson säger
10 mars 2013 – 09:45

Bra och fint Tor. Viktigt med kyrkans röst i flyktingdebatten!