Förenkla kyrkovalet

FÖRENKLA KYRKOVALET

Om några veckor är det kyrkoval. Det är viktigt att Svenska kyrkan är demokratisk, och att medlemmarna får utse dem som ska styra i församling, stift och på nationell nivå. Men röstdeltagandet är allmänt lågt. Vid kyrkovalet 2009 röstade 13,2% av medlemmarna. Dessutom kostar valet mycket pengar. Jag har funderat på hur man skulle kunna förenkla valsystemet och få fler att rösta. En tanke är att avskaffa själva valdagen och röstningen då. Det är bättre att utveckla förtidsröstningen på församlingsexpeditionerna och förlänga tiden för röstning till tre veckor. Bud- och brevröstningen bör naturligtvis också finnas kvar. Dessutom bör enligt min mening vi införa en möjlighet att rösta elektronisk genom e-legitimation eller BankID. Jag är övertygad om att det skulle öka röstdeltagandet, inte minst bland unga. Fungerar det vid deklarationen borde det kunna göra det också vid ett kyrkoval. Många av oss har varit vana att rösta på en valdag och tycker det är festligt. Men fler och fler väljer att förhandsrösta. Att ta bort valdagen skulle innebära en kostnadsbesparing, som vi i stället kunde använda för att införa möjlighet till elektronisk röstning. Det är viktigt för demokratin i Svenska kyrkan att många utnyttjar sin rösträtt!

Birg Lundholm säger
26 augusti 2013 – 09:00

Håller helt med om de du skrivit
Undrar när denna Röstningsprocess
skulle träda i funktion?
Viktigt med tanke på våra yngre medmänniskor...

Staffan Sjödén säger
26 augusti 2013 – 04:13

Stockholm måndagen den 26 augusti 2013

Hej!

Tack för intressant artikel.

Skulle inte uppmärksamheten och därmed även röstdeltagandet sjunka med detta förslag?

Med vänlig hälsning

Staffan Sjödén

Tor Frylmark svarar
27 augusti 2024 – 11:13

Tror precis tvärtom. Har talat med många unga som skulle rösta om det kunde ske elektroniskt.