Drop-in vigslar

Den 26 juli inbjuder Härnösands domkyrkoförsamling för första gången till drop-in vigsel. Vi gör det i samarbete med länsmuseet och vigslarna hålls i Murbergskyrkan mellan kl. 11 och 16. Reaktionerna har blivit blandade. Flera har hört av sig och uttryckt sin glädje. Några har varit kritiska.
Vi vet att många par funderar på att gifta sig, men det har inte blivit av. Ibland beror det på förväntningarna som man upplever från släkt och vänner på allt som ska äga rum efter vigseln med middag och fest. Nu erbjuds ett alternativ som går ut på att det ska vara en-kelt, värdigt och vackert.
Det som krävs är ett intyg om hindersprövning från skatteverket och att minst en i paret tillhör Svenska kyrkan. Först får de som ska gifta sig möta personal från domkyrkoförsam-lingens kansli som tar emot intyget. Sedan kommer jag som vigselpräst att ha ett kort samtal med paret. Därefter genomförs själva vigselgudstjänsten.
Församlingen tror att drop-in vigslarna fyller ett behov, precis som drop-in dopen gör. Om gensvaret blir positivt kommer drop-in vigslar att erbjudas varje sommar.
Två människor får gå så långt som livet är
tillsammans på den väg där Herren Gud går med.
Så får ni dela liv och bröd,
och Gud skall ge i lust och nöd s
in kraft och hjälp i liv och död.
(Svenska psalmboken 410:3)