Julen börjar i öknen

Marcus Nylanders tal vid Swedish Business Council’s julmiddag 2015.

Det är en glädje att få vara här ikväll och fira advent och en närstående jul med er. Jag har varit här nere i lite över 15 månader nu, det märks inte minst när man tar på en extra tröja i 24 graders värme. Och jag känner en stor glädje, stolthet och nåd över att få vara en av Svenska kyrkans utsända, er präst, här i UAE. Bland de skandinaviska människorna, mötesplatserna, företagen här i landet finns så mycket kärlek, tradition och omsorg som vi på kyrkan får ta del av dagligen, och det är verkligen ett privilegium. Men, så är det ju det här med julkänslan. Jag vet inte hur det är med er, men jag har i alla fall lite svårt att få till den.

Även om klimatet här i alla fall i någon grad påminner om hur vi har det i Skåne, så är det fortfarande så mycket som är annorlunda. Många av dem sakerna som jag förknippar med julen, finns helt enkelt inte här i Dubai. Mycket av det som jag är vann vid, får jag anstränga mig att finna, och då arbetar jag ändå dagligen i en kyrka fylld av glöggdoft. Men ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att även om många av de sakerna som hör julen till saknas, så finns många andra av dem precis här, just nu. Kanske inte snörusket och möjligheten att själva åka ut och hugga en gran, men något annat.

För om vi tänker på var julen kommer ifrån, så är det ju knappast varken Skåne eller Skandinaven, även om tanken ofta är lockande. Istället kommer julen ju faktiskt från den regionen vi bor i, från Mellanöstern. Det är här allt börjar, långt ifrån granar och i alla fall till viss del snörusk, även om Betlehem fått se en hel del snö de senaste åren. Men det är i ett likande land som detta Jesus föds i, där lever han sitt liv, i och runtomkring öken och palmer. Det är där han vandrar omkring och sprider sitt budskap om öppna dörrar, om omsorg om varandra, att vi alla är värdefulla och hör ihop.

Så ikväll, när vi tillsammans firar jul här i Dubai, så är vi inte alls så långt ifrån julens kärna som vi kanske först tänker. För här träffas vi i gemenskap, i vänskap och i glädje, mitt i ett landskap som annars talar om att klara sig själv den som kan, mitt i öknen. Vi träffas för att fira medmänsklighet och värme, i en tid då öppna dörrar behövs kanske mer än någonsin, överallt i världen, och inte minst där borta där vi kommer ifrån, där de nu sakta börjar slås igen. Mitt i en osäker tid firar vi något större och något vackrare.

Så får jag ändå julstämning, just nu. I gemenskapen med er, i närheten till den autentiska julen, den som fick sin början i ökenlandskapen får 2000 år sen. Det julstämingen önskar jag också er. Jag önskar att vi tillsammans kan sprida den runtomkring oss, och få fler att upptäcka julens sanna mening: kärlek, värme, och en öppen dörr. God advent, och så småningom, god jul.12139319343_dc6d9158e5_o

Bild: Kristina Johansson /IKON

En kommentar

Göran säger