Jag blir så arg! – Om att vara att vara nyinflyttad i Dubai

Förenade Arabemiraten har mycket att bjuda på.

Frustrationerna över det nya landet man bor i och dess kultur och (avsaknad av) struktur kommer gärna ut när man träffar andra svenskar. Det är inte sällan som någon ny i landet står och stampar med fötterna i kyrkans klinkergolv och berättar om hur irriterande det är att få rätt på livet när ingenting fungerar som man är van att det ska göra. Om du känner så – ta ett djupt andetag. Detta inlägget är till dig.

Det första året går väldigt mycket energi åt att vänja sig av tron på att folk är punktliga, uppfattningen att okej betyder ja och alla sina förväntningar på effektivitet. Våra företrädare påpekade detta innan vi skulle flytta ner men jag hade egentligen svårt att förstå att de kunde se det som positivt att folk inte dyker upp den tiden de har sagt, utan en helt annan dag och en helt annan tid. Men nu så här efter snart två år håller jag, för det mesta, med dem. Det tar sin lilla tid att släppa kontrollen men det har sina fördelar. Man blir mer avslappnad och låter saker och ting hända utan att man måste ha kontroll hela tiden. Kanske det i längden kan hjälpa stressen också?

Här kommer en liten lista på tips på hur du ska klara av den första tiden i Dubai:

• Var beredd på att saker och ting tar tid, lång tid! Du hinner. Allt ordnar sig. Ta en sak i taget.
  • Ta hjälp av personer som har bott här längre. Kom till Svenska kyrkans aktiviteter, kontakta SWEA eller Swedish Business Council. Gå med i Facebookgrupperna för Svenskar i Dubai och UAE.
  • Räkna inte med att ett företag kommer när de har lovat. Om du inte kan sitta hemma och vänta – åk iväg och be dem att ringa när de är på väg.
  • Se till att du hittar de där sakerna som gör det värt att bo i Förenade Arabemiraten. Gillar du att vara ute i naturen? Testa på ökenturer, vandra i bergen eller följ med på kyrkans utflykter. Gillar du museer och kultur? Åk till Sharjah och upptäck museerna där eller börja gå på Kulturkaféet. Gillar du bad och strandliv? Ta en tur till Fujairah och prova snorklingen vid Snoopy Island. Försök hitta något som du tycker om i längden. Förenade Arabemiraten har mycket att bjuda på.
  • Kom ihåg att du är gäst. Du har en hel del att bidra till det här samhället men de människor du möter kan lära dig mer än du anar.
  • När du är för trött på alltihop – åk bort en stund! Det finns många spännande resmål i länderna runt om.

Jag ska inte luras, irritationen och frustrationen kommer även när man är van vid hur allt funkar men inte på det sätt du känner nu. Allt blir bra. Ta det lugnt och vila i att Gud har en plan.

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan – och förstånd att inse skillnaden. Amen.