Mellanösterns största innebandyturnering

Var sker Mellanösterns största (så långt vi vet) innebandyturnering? På Svenska kyrkan i Dubai!

För ett tag sedan ordnade vi med hjälp av engagerade frivilliga den innebandyturning som varit traditionsenlig för kyrkan i Dubai. Tidigare har den kallats Mellanösterns största, och vad vi vet är den det fortfarande. 100 personer samlades för att spela, döma eller titta på när de åtta lagen stred om bucklan och titeln Årets bästa lag. I typiskt vintervårväder i Dubai, ibland regn och ibland sol, ven klubbornas skaft över vår innebandyplan, namnet till trots utomhus och nära till lekplatsen för de barn som snabbt tröttnande på föräldrarnas sportiga sida. Alla lag, med namn som Choirboys, Crusaders och Ballers (sedemera vinnare) fick spela mot varandra, och kyrkans eget lag, som gick efter bibelordet ”de som är sist ska bli först”, förlorade alla våra matcher.

20170224_172830 (2)

Ska kyrkan verkligen hålla på med innebandyturneringar?

Ja, det är klart! Genom turneringen fick vi träffa många nya och gamla kyrkobesökare som var nyfikna på de verksamheter vi ordnar. Alla sociala händelser som den här inbjuder även till många samtal ”i förbifarten”, när någon har en fråga om kristen tro, vill tända ett ljus för någon som gått bort, eller samtala om något de tänker på. I mannen som plåstrar om och stretchar sin lagkamrat som fallit på den hala banan, blir allt det som kyrkan vill stå för närvarande: medmänsklighet, kärlek och vänskap.

20170224_094457 (2)
När bucklan till slut delades ut, och när vår egen Malin fick priset som ”Most valuable female player” var det många som redan nu såg fram emot en ny, förhoppningsvis, Mellansösterns största innebandyturning.

20170224_172507 (2)3