Pausade körhjärtan

Det är något alldeles speciellt när pausade körhjärtan kommer tillbaka till kören. För undertecknad körledare är det ren och skär lycka att höra värmen i rösten när vi talas vid i telefon och någon kungör att de längtar tillbaka till kören.
I våras fick jag, på grund av för hög arbetsbelastning, lämna ifrån mig Kyrkokören och för mig var det jättesvårt att släppa taget. Jag har jobbat med Kyrkokören i 18 år och det var många tårar som flöt innan jag förlikade mig med situationen. Och i skenet av avskedet till min kyrkokör har jag noterat, dels hur viktig kören är för de som drabbades av en lämnande körledare, dels hur viktig kören är för lilla Lotta (mig själv, alltså). Det är inget trevligt litet tidsfördriv utan det är så mycket själ och hjärta som driver en körsångares val. En av tjejerna i kören sade: ”Här är vi med i kören och tänker att, tja, vi kan ju sluta när vi tycker vi vill göra något annat, men NU ÄR DET DU SOM GÖR SLUT MED OSS!” I kyrkan pratar vi om att vi ska dela med oss till varandra och vara generösa, men när det kom till mig själv och att dela med mig av mina körer blev det genast jättesvårt.
Nu har jag dock förlikat mig med tanken och inser att det kan vara skönt med en ledig tisdagskväll. Jag har ju kvar min gospelkör på torsdagskvällen. I skenet av avskedet till min kyrkokör har jag noterat hur viktig kören är för många i gospelkören. På terminens första repa hände mycket; dels återseendets glädje samt hjärtesorger som avhandlas plus livliga diskussioner. Allting ryms och ibland blir jag helt häpen över hur mycket som hinns med under en körövning.
På terminens 2:a repa kom 4 pausade kör-hjärtan tillbaka. En hade varit borta från kören i 4-5 år, och de andra hade varit borta i 1-1,5 år. Glädjen som infann sig över de återfunna fåren var stor i hela kören och det blev en fantastisk komma hem-känsla.
Nästa vecka börjar barnkörerna och där är också hemvändar-glädje. En utlandsresande familj har kommit hem och flickan kommer tillbaka. Glädjen är stor och dessutom fortsätter alla som harvat med mig hela förra året. Det är minsann också helt fantastiskt!