”Vi vill den frihet där vi är oss själva”

Summerar en underbar vecka och helg. Veckan har varit full med planering och trixande och fixande; I onsdags var jag iväg med 3 körsångare från Ungdomskören för att kolla på profilkläder. Vi satt i över en timme och provade och tänkte och jämförde. Sen var det mycket nöjda ungdomar med dito körledare som åkte hem. I torsdags satt jag med gospelkörens ordförande i 3 timmar och planerade julkonsert-repertoar. 3 timmar! Tänk så underbart det är med all hjälp jag får av mina körsångare!! Jag känner mig i sanning buren!

I fredags åkte jag till norra Skåne för att spela på en god väns mammas begravning. Med tanke på att min egen mor dog på påskdagen så visste jag exakt vad som väntade. På vägen upp i bilen drabbades jag av mega-gråten, i höjd med Röstånga slog sorgen till med full kraft. Sen gick det bra. Fast det är läskigt att komma till ny kyrka och spela på ny orgel… men det läskiga ligger ju inte i att det är en för mig ny orgel, utan att jag vill så hjärtans gärna att det ska bli rätt och bra, och just tillfället känns som once in a lifetime och då vill jag såklart att det ska bli superbra. Efteråt var det en välgörande eftersits med fin fotobok och goda samtal vid bordet. På vägen hem genom Skåne var jag rejält trött och somnade hemma som en liten sten på kvällen efter kvällsmaten. Jag tror jag sov i 10-11 timmar. Helt ljuvligt. Lördagen ägnades åt städning och strykning och träning på gymmet och promenad på fältet med hunden. På kvällen roade jag mig kungligt genom att spela in ljudfiler till gospelkören. Riktigt livat – det lät bra.

Idag fick jag äntligen fira en vanlig mässa i min lilla kyrka med solist som sjöng så vackert och massa folk som kom och firade diakonins dag. Tänk vilken nåd det är att få gå till sin/min lilla kyrka och spela orgel och piano och sjunga psalmer tillsammans med en massa andra. Visserligen var all liturgisk musik som bortblåst, de stod inte där de brukar stå!! Vad månde ha hänt med mina noter? De har stått på samma plats i … 17 år. Detektivarbete månde insättas i nästa vecka för att lokalisera mina noter. Men jag kunde utantill, så jag tror inte att någon märkte att jag var not-lost… hehe jag var ju faktiskt inte lost alls!!!

Och nu är det valvaka i landet som gäller… av någon märklig anledning var alla dagens psalmer som gjorda för just en val-dag, trots att de inte alls var riktade mot något val utan mot medmänsklighet. Synnerligen intressant.