Britt G. och jag

I tisdags fick vi besök av Eva-Lisa Lennartsson som skulle berätta för oss om Britt G Hallqvist. Jag hade lovat att spela piano till lite sånger. Jag drabbades fullkomligt av Britt G.

I berättelserna vi fick höra gick jag tillbaka i minnet till kyrkan i Sjöbo där jag var med i söndagsskolan och senare i barnkören och vi sjöng ur Kyrkvisor för barn, som Britt G. var med om att ge ut. Minnena är så förknippade med kyrkans alldeles speciella lukt och gudstjänstagendorna som vi fick hjälpa till att sortera. Gudstjänstagendorna var små och gula med röda kanter i sidorna. Vi fick gå in i sakristian och lägga dem i skåpet. Det var alldeles speciellt.

När Eva-Lisa berättade blev jag så rörd att när vi skulle sjunga ”Vem är det som kommer på vägen” började jag nästan gråta. Men jag tror inte att någon märkte det.

Det var fantastiskt att få berättat om Britt G. Hallqvist. Tänk, Britt G. var lika lång som jag är, 1.89 m. Britt G. måste ha haft ännu svårare än jag att hitta snygga skor, för nu börjar det bli lite lättare men för 30 år sen var det svårt. Är man 1.89 m ö h så har man kring stl 44 i skor, och det är inte mycket snyggt i den storleken! Fast ”Vackra rosor har stora blad” är en devis som jag levt efter sen jag var 14 år. Hoppas att Britt G. också visste det.

Britt G. har hjälpt alla oss med så otroligt mycket fina texter. Det har jag inte riktigt tänkt på. Nu på söndag ska vi ha ett litet jubileum i vår kyrka i Hyllie och vi ska sjunga hennes psalmer och några sånger i mässan. Det var fantastiskt att ta fram sångboken ”Fylld av glädje” där Egil Hovland gjort all musiken och många av texterna är Britt G´s. Jag blev helt drabbad igen av både texter och musik. Jag sjöng nästan alla sångerna på 80-90-talen, antingen själv med mina kamrater, eller med mina körer. Det är magiskt när material får ligga till sig och sen får nytt liv i mitt hjärta. Det är verkligen kära återseenden. Som att möta en gammal vän.

Jag fick aldrig träffa dig Britt G, men jag är så glad i dina texter. De har gått rakt in i mitt hjärta. Och så är du min längdkompis! Bredvid dig skulle jag känt mig hemma!

En kommentar

Birgitta Bäckström säger
19 september 2014 – 11:46

Lotta, håller med dig om allt du skriver! Britt G var en härlig författare/översättare med humor och fantasi. Hennes dikt God Jul fick mig att göra min alldeles första tonsättning 1987 (finns i en av mina böcker). Sen tonsatte jag ett tiotal dikter av bara farten och några av dem skrev DU noterna till, när jag inte kunde. Jag har originalen kvar. Jag talade med Britt G i telefon och hon gav mig tillåtelse att ge ut dem, vilket jag aldrig gjort - utom God Jul.
Vill du göra nå´t kul med din vuxenkör och inte provat än: Noaks Ark med text av Britt G och svängig musik. Vi framförde den med DISSonans och det glömmer jag aldrig! Kram! Birgitta

Horovitz, Joseph (kompositör)
Hallqvist, Britt G., 1914-1997 (medarbetare)
Flanders, Michael (medarbetare)
2. uppl., 1984
Stockholm : Sveriges körförbund, 1984
Svenska 1 körpart. (40 s.)
Noter

duromoll svarar
20 september 2024 – 08:14

Kära Birgitta! Jag var med när DISSONANS sjöng Noas Ark. ”Sem och Ham och Jafet, Noas pojkar fick ett schå…” har etsat sig fast för evigt. Det är verkligen fantastisk musik och text!! Tänk att jag har skrivit dina noter till Britt G.s texter. Det minns jag inte alls, minns bara att jag skrev till dina låtar. Men roligt hade vi!!! Stor kram från mig till dig!