Lund, Lund, Lund

Det är i Lund det händer, åtminstone denna veckan. Det har blivit 3 Lunda-besök, först biskopen tillsammans med många kolleger från hela stiftet. Det var en fantastisk dag! Vi fick börja med att fira mässa tillsammans och bara den fantastiska sång det blir med en massa kyrkomusiker tillsammans är en lycka i sig som räcker länge.

Alltihopa var roligt, både att träffa kolleger och stifta bekantskap med ny biskop. Vi skrattade jättemycket (jo, biskopen har en otrolig tajming och humor) och diskuterade livligt och fick en hel del tankar att ta med oss

20141015_145257

I fredags åkte jag till Lund igen för att delta i ett seminarium om ”Körledaren in i framtiden”. Det var nog det roligaste och bästa jag gjort på länge… ja, sen i onsdags då 🙂 Så mycket användbart och matnyttigt och tänkvärt jag fick med mig. Jag finner inte riktigt tillräckligt med superlativer för detta. Ändå stannade jag bara 2,5 timme eftersom jag behövde åka och hälsa på min pappa – det var trots allt min lediga dag. Det var i alla fall otroligt väl använda 2.5 timmar i Lund.

20141017_090320

Och sen är Lund så vackert i sin höst-skrud. Helt ljuvligt att bara traska runt.

Igår var det dags för ännu mera Lund och nu en konsert med kören Trekvart.

20141018_174631

Konserten hölls på Skissernas Museum och skam till sägandes har jag aldrig varit där. Nu är bättring skedd och skisser är sedda och vacker musik åtnjuten. Kören leds av min bästis Ulrika och det var en ren fröjd att få lyssna till dem. Levandes grant!

Efteråt traskade maken och jag till lilla restaurangen med souvlakis mitt emot Allhelgonakyrkan. Det var gott att äta och samtidigt se ljusen från Allhelgonakyrkan lysa och proklamera att här inne sjunger vi ännu mera. Körfestivalen i Lund är en skatt som bara finns där som en gåva att åtnjutas.