Mitt emellan 1 Advent och lucia-turné

Första Advent bjöd på häftig mässa i Hyllie med många överraskningar. Vår präst hade lagt grejer under folks stolar och de som hittade grejer fick komma upp på golvet och hjälpa till med predikan. Det var häftigt att se. Folk blev så häpna så de kom sig aldrig för med att protestera utan alla kom snällt upp och hjälpte till. Det blev lite livat.

Alla tre körerna i alla åldrar, från 6 till 19 år, sjöng så fint, så fint och allt var som det skulle.

I barnkören har jag fortfarande lite inskolning… ”inkyrkning” kvar. De kommer så glatt varje tisdag och sjunger, men sen när det är söndag och där dessutom är två andra körer med så blir det genast jobbigt. Två barn kom till kyrkan med sina föräldrar men jag tror de gick hem igen. Ett barn satt hela tiden hos sin mamma och ville inte alls komma och sjunga. Men det får ta den tid det tar. Tre små kavata körsångare sjöng Adventstid, mycket vackert och klart.

Allt blev inte som planerat men det blev som det skulle, som sagt. Utom ett par detaljer som nog ingen fattade, tack och lov. Mina orgelelever spelade i mässan vid två tillfällen, de var jätteduktiga! MEN det medförde små problem som jag inte tänkt på, nämligen höjden på orgelpallen. Den vevades ner så de skulle kunna nå, och sen var det inte riktigt läge att hissa upp den till utgångsmusiken. Jag var lite förberedd och hade tre tjocka koralböcker som jag kunde sitta på, men det gick så snabbt till utgångsmusiken, så jag hann aldrig riktigt sätta mig rätt, så jag satt på snedden på dessa tre böcker. Inte lyckat alls. All koncentration gick åt till att inte kasa hit eller dit och dessutom försöka spela så rätt som möjligt. Kämpigt. Och jag missade en jätteviktig detalj, nämligen att anpassa utgångsmusiken för att sluta i precis rätt stund och slinka ut genom sakristian och fånga körsångarna precis när de var klara med processionen, och då ta stora körkramen så det blir en fin avslutning på det vi gjort tillsammans. Det missade jag.

Men annars gick allt jättefint!!  Jag är stolt och glad över mina körsångare. Tyvärr glömmer jag alltid ta foto på dem där de står i sina fina körtröjor, men jag lyckades i alla fall fånga diakoni- och kurator-gardet, Mia och Anna-Lena!

20141130_131848

Och nu är det dags för nya utmaningar.

På torsdag åker jag till Tyskland med Ungdomskören på en Lucia-turné och dessförinnan är veckan full med extra rep för både Ungdomskör och Hyllie Gospel  och dessutom vanliga rep för alla körer. Idag lyckades jag fylla i Hytt-listan till rederiet. En makalös prestation, faktiskt. Första gången fattade jag inte hur jag skulle göra, men idag föll polletten ner. Jag ringde dit för att få hjälp, men precis innan jag fick svar hade jag börjat fatta.

Och idag ska jag hem till pappa för att leverera en biljardkö som han behövde, och så ska vi äta lunch… och troligen ska jag ta med alla mammas kläder till Malmö för att lämna till second hand-butik. Pappa vill inte lämna dem själv… och det vill väl inte jag heller, men det är bättre att jag gör det än pappa.

Nu är jag mitt i advents-stormvinden för oss kyrkomusiker. Det känns finfint. Ber att få önska dig Glad Advent, du som kanske tittar in och läser. Här är den finaste adventsstjärnan jag hittat:

20141128_121002

En kommentar

Bodil Lilja säger
1 december 2014 – 11:57

Mitt inne i en händelserik månad!

duromoll svarar
3 december 2024 – 08:14

Ja, både roligt och med viss bävan. Men mest roligt!