Lucia-turné på G!

I morgon är det dags! Då bär det av till norra Tyskland och Rügen-trakterna. Jag och Ungdomskören åker tillsammans med 2 super-körmammor.

Allt är packat och …. nä, alls icke. Inneskor och shampoo och hårborste och balsam är packat. Och ny synt, faktiskt. I lördags hade vi ett extra-rep och kyrkan var full av dopgäster, församlingssalen var full av dop-dukning så vi fick repa inne på expen. Men det var ju inga problem för vi hade ju synten. Trodde jag. Det hade vi visserligen, men den lät inte. Strömmen var på och indikator och display lyste och den visade att jag spelade, men det var helt tyst… jodå, volymknappen var uppskruvad och jag stängde av och satte på igen, men inget ljud. Vi fick repetera utan synt. Det var bra för det blev en väldigt effektiv repa, det enda som inte gick så bra var Max Regers Marie Wiegenlied. Den var svår utan instrument, men det andra gick finfint. Och jag kan ju inte resa iväg med instrument som bara låter ibland, så det bar av idag till musikaffär och nytt instrument är nu införskaffat. Det är kul, det blev ett MYCKET bättre instrument än den gamla, såklart.

I morgon har jag bara kvar att packa mina kläder och att göra programmet till stora stenkyrkan i Prerow, hämta minibussarna tillsammans med körmamman Heléne, samt att förbereda Hyllie Gospels körövning, samt ha nyss nämnda körövning, innan jag åker med nattbåten till Tyskland. Och så ska jag hämta nyckel i S:t Mikael eftersom vi ska ha repan där så vi är förberedda till konserten nästa söndag.

Alla lucia-låtarna spelar i en salig röra inne i min skalle. Hela tiden. Från det jag vaknar tills jag somnar. Oftast är det mezzo-stämman till ”Jag håller dig i handen” som spelar. Märkligt. Eller Lussevisans mezzostämma. Men det är ju ett bevis på att jag börjar äga låtarna. Det är kul. ”Då rår ett ljus kring alla mörknande vrår…”

Nu ska jag göra lite te.