Kyrkomusiker till tusen

Idag gick färden till Hässleholm och möte med stiftets kyrkomusiker. Vi skulle få frukost kl 9 så jag var i god tid. Jag var nästan först, och sen droppade folk in. Vi stod länge och pratade med varandra och såg ut som om vi inte alls tittade på kaffebordet. Där var ingen som sade ”Var så goda” så vi vågade inte ta för oss, men till slut insåg jag att jag nog var hungrigast så jag började. Det var gott!! Som vanligt var det otroligt roligt att träffa kollegor och prata, prata, prata. Kl 10 fick vi bänka oss i församlingssalen och stiftets ordförande inledde med att läsa en dikt av Karin Boye, ”Ack låt mig leva riktigt” (den är så vacker, smärtsamt vacker!!) och så sjöng vi en psalm. Det blir aldrig så vacker sång som när kyrkomusiker släpps lösa! Och sen fick vi lyssna till Henrik Tobin -Kyrkomusikernas Riksförbundssekreterare – som hade en hel massa att förtälja. Som vanligt var det mycket givande och tänkvärt och tankeväckande – frågan är ifall jag nu hän-ger mig åt tautologi – 😀 ?

20151021_130114
Efter lunchen skulle vi få lyssna på en orgelkonsert men vidtalad organist lyste med sin frånvaro. Solen lyste desto vackrare in i kyrkan och vi kunde till vår glädje konstatera att den orange-bruna psalmboken verkligen används i Hässleholms kyrka. Kul!!

20151021_130059
Titta så sliten ryggen är. I sanning tagen i bruk!

Sen bar det iväg hemåt och till jobbet. 20151021_160233 Där var en liten organist som tittade fram bakom orgeln. Jag tror bestämt att han sken i kapp med solen.

Det är lajbans att ha orgelelever!! Förra veckan fick jag två muffins, 20151015_065043synnerligen inkomstbringande verksamhet!

Äkta halloweenmuffins med sött, gott och klibbigt spindelnät!!

20151015_162035

Och förra veckan var jag tvungen att ta foto på Agnes som så perfekt matchade sin tröja med orgelboken.

Nu har jag inget mer på hjärtat denna dagen. Jo, förresten, Henrik Tobin pratade om kosmos och hur vi försöker återskapa Guds skapelse… jag minns inte riktigt, men vackert var det. Vilken tur att jag antecknade så jag kan kolla i morgon.