Backspegel och nytänk

Så här inför ny vecka ser jag tillbaka på förra veckan som innebar rejäl uppförsbacke. All verksamhet är igång – dvs alla körer – och just förra veckan sov jag nästan inte alls. Jag mådde hyfsat och tuffade på men på onsdagseftermiddagen kom en inre kyla krypande och gick från tårna upp till örona. Lilla Lotta gick hem och kröp till sängs fullt påklädd och frös ändå. Tröttheten höll i sig in i torsdagen och på väg till dagens uppdrag tänkte jag i bilen: ”Hjälp, jag är redan hungrig. Hur ska jag klara detta möte?” Då uppenbarade sig, som en skänk från ovan, en morotskaka, 20160121_094659som Marias mamma bakat! Både gluten- och laktosfri samt vegan-riktig. Allt på ett bräde! Genast sken solen till i lilla Lotta och det gick som en dans med mötet.

Dagen tuffade på och det blev dags för orgeleleverna. Då kommer det första lilla livet med nästa grej, nämligen en ask choklad. Genast klack det till i Lotta och livet blev lite lättare och tröttheten seglade iväg.20160121_232532 Nåja, jag har nu pallrat mig upp ur min svacka.

I helgen var jag i Stockholm och tog en kopp kaffe på Stockholm central innan tåget skulle gå. När jag satt där så blev jag lite osäker på ifall det verkligen var spår 11 jag 20160124_080339skulle till. Då lyfter jag blicken och ser att inne på lilla fiket fanns en tavla med alla tider o spår. Någon har tänkt till. Vilken service!

Denna terminen innebär faktiskt ett helt nytt sätt för mig att jobba. I 20 år har jag i princip jobbat likadant, men nu har jag en kollega som ska ta över barnkören. Vi har tänkt till lite grann och provar en modell där vi börjar med både Juniorkör och Barnkör samtidigt. Vi tar start-sången och uppsjungningen tillsammans, går igenom det som är nytt och gemensamt för båda grupperna, och sen går jag och Juniorkören iväg till församlingssalen och övar själva där och kollegan Torbjörn stannar i kyrkan med barnkören. När det är 10 minuter kvar på repan går vi tillbaka och tar igenom det gemensamma som vi övat på och sen tar vi slutsången tillsammans.

Fördelarna är många
– vi har både pianist och körledare
– grupperna vänjer sig vid varandra, dvs det blir inte läskigt för barnkören att sjunga med Juniorkören på söndagen, eftersom det bara blir ”som vanligt” att sjunga med dem.
– de båda gruppernas sång befruktar varann och i tisdags steg sången stark och klar. En fantastiskt upplevelse!!

Detta är ett experiment på 2 månader och det ska bli roligt att se hur det går. Men det känns redan nu som om det kommer att gå rasande bra.

Och det är jätteroligt att alla körer är igång igen! Nya låtar och nya djärva mål. Nya fräcka ackord, och jag bara ääälskar nya fräcka ackord. Jag spelar och spelar och spelar och blir lycklig, alldeles utan choklad. Och det har kommit lite nya körsångare också, och minsann de gamla är kvar. Bara en sån sak!

Och mina orgelelever är små sextondels-jägare, vilket väcker sextondelsjägaren i Lotta. Lajbans i stora mått! Jag övar och övar och fyller på lyckokontot, alldeles utan morotskaka! 🙂

Med detta ber jag att få önska en god vecka! Pax!

20160124_153845