Orgellektion = Skrattlektion

Dagen igår var en riktig kyrkomusiker-onsdag, full med olika grejer. Det började redan kl 08.30 med morgonmässa i Stadion-kyrkan och därpå-följande fika med deras arbetslag. Det var roligt att träffas och utbyta tankar. Sen hade vi i vårt arbetslag ett eget lite möte där vi gick igenom almanacka och allehanda andra grejer.

Eftermiddagen ägnades åt datorfixande och papprande. Jag uppskattar nåt enormt när jag har ställtid. Förresten, efter lunch åkte jag hem och snodde åt mig lite sömn. Jag var helt färdig och behövde hem och vila. Det blev en sån där micro-slummer. Kort, men bra och synnerligen välgörande.

Orgelelev nr 1 uppenbarade sig och vi spelade och sjöng och skrattade. Lektionerna brukar inledas med vad det lilla livet har i sitt huvud och just igår var det ”Han har tagit in hos en syndare…. mumlade alla som såg det”. Det är en textrad ur sången ”Kom ned Sackaios” och den byggs upp med ett +11-ackord vilket han själv har klurat ut.20151021_160233 Sen sjöng vi hela låten till slut, bara för att den är så bra. Sen kunde vi ta tag i orgellektionen på riktigt. Texten till stycket ändrades – jag sjöng fel och då ändrade vi hela låten, och med vilje ändrade vi till helt fel betoning i texten. Otroligt roligt, tyckte vi. Sen blev han ofokuserad och fick springa ut och andas och sen gick vi igenom helnoter och halvnoter och punkterad halvnot med fjärdedel med orden mask och maskot. Sen tog vi igenom O Guds lamm och så kunde vi konstatera att det var en riktig skratt-lektion. Han hoppade glatt ut till sin mormor och berättade.
Orgelelev nr 2 ringde återbud, så vi kunde hålla på lite längre, jag och 1-an.

Därefter vidtog sång med konfirmanderna. Vi sjöng igenom en hel bibba psalmer och sånger och låtar för att hitta vad som kan vara bra till deras konfirmation. Riktigt roligt.

Och sen kom repertoargruppen från Hyllie gospel och vi hade ett par timmars session med stötande och blötande och brainstorming och låt-strykande. Viveka hade gjort underbart goda pajer och vi åt och pratade och hade synnerligen trivsamt. Det är ett roligt och konstruktivt arbete och tankar och idéer flödar. Vi hade en lång lista med 27 låtar så vi strök och strök och vägde för och emot. Lajbans!

Jag var hemma kl 20 och kunde konstatera att jag haft en fin onsdag.

Pax!