Körfestival med förfärlig hemresa

I förrgår landade vi hemma i Malmö på Hyllie station. Hyllie Ungdomskör har varit i Danmark, i Holstebro på Norbusangs körfestival. Norbusang står för Nordisk Barn- och Ungdomskör-sång i Norden. Vi har fått uppleva jiddisch sång och dans i workshop, gruppen Klezmofobia med fantastisk ringdans, Kristi Himmelsfärds-sånger av diverse olika danska tonsättare och en otroligt solig bärnstens-safari på vacker strand.

2016-05-05 17.16.33
Finns det inga stolar så löser man det ändå!
2016-05-05 17.16.52
Johanna och Micaela och Linnéa!

Varje dag hade vi workshop och vi hade valt Klezmer-gruppen. Det är jag mycket nöjd med. Jag älskar den musik-genren.

Alla körer erbjöds en möjlighet att sjunga på konsert i en kyrka, dvs två olika kyrkor samt ett köpcentra. Detta hade jag anmält men sen glömt bort, så i fredags förra veckan insåg jag till min förskräckelse att det var anmält. Jag ringde upp min äldsta körflicka och diskuterade med henne och vi enades om 3 sånger som vi kunde framföra. Vi hade 8 minuter till vårt förfogande, så det blev bra med 3 sånger.

När det var dags för konserten, som var tillsammans med 5 andra körer, traskade vi iväg i samlad tropp till kyrkan. När vi kom fram insåg jag att vi gått till fel kyrka. Jag gick till volontärerna och berättade om mitt misstag och de var flexibla och petade in oss i programmet. Jag trodde att vi skulle hamna nånstans i mitten, men tiden gick och kör på kör sjöng sina sånger och vi väntade och väntade. Till sist fick vi komma upp och det blev nog lite kämpigt för mina flickor för energin hade sakta sipprat ur dem. Men vi gjorde vårt bästa och ryckte upp oss och tog tag. Sen blev det så fantastiskt häftigt för vår sista sång, ”Mitt Land”, var det många som kunde bland de andra körerna och de började sjunga med en efter en, och helt plötsligt kom volontärerna dansandes i kyrkgången och drog med sig barnen som satt främst och det blev en helt underbar kyrk-dans. Det var nog meningen att vi skulle gå till fel kyrka!!

2016-05-07 19.20.45
Jakob Lorentzen, kompositör och kyrkomusiker i Holmens kirke i Köpenhamn
2016-05-07 18.27.15
Astrid Thomsen, körledare!

Stora konserten hölls i Musikteatret i Holstebro och där satt alla på scenen i sina grupper och sista sången sjöng alla tillsammans. Det var mäktigt. Jacob Lorentzen ledde sista sången, som han för övrigt skrivit själv och det var så fint, så fint!! Astrid Tomsen ledde vår Workshop-sång ”Du vilde himmel” och Astrid var så fin i sin konserttröja med glittrande noter.

Min grupp har skött sig exemplariskt och det har varit en ren fröjd att resa med dem. I går när vi skulle resa hem gick alla upp i god tid, och tro det eller ej, men rummet var färdigstädat och alla var färdigpackade 2 timmar innan avfärd. Helt magiskt!

Den värsta strapatsen kom på hemresan. Danmark har problem med sina tåg och i förrgår åkte vi sammanlagt på 5 olika tåg och två bussar. Vi hade stora väskor eftersom vi sovit på golvet i ett klassrum och det var en bedrift av kören att tåligt släpa upp och ner med sina väskor, liggunderlag, madrasser och sovsäckar på alla tåg och perronger. Vi blev över 1 timme sena och hettan stod som spön i asfalten. Det var ju inte bara det att det var jobbigt för oss. Dessutom var hela Danmark ute och reste samtidigt som vi, plus 3 andra svenska körer som också skulle hem med samma tåg. De ordnade en buss extra bara för oss så att vi inte skulle missa förbindelserna. Det var gentilt och på bussen fick vi en flaska vatten som blivit sponsrad. Då blir man lite glad. Under loppet av dagen så vande sig alla vid denna väntan. Väntan på att komma åt sin platsreservation, få hjälp med att få upp bagaget på hyllan och komma på plats och sen till sist, att vi bytte platser så alla blev nöjda med var de satt. Fast sen blev det totalt kaos i platserna eftersom vi bytte tåg så mycket och då försvann reservationen. Men alla tog det med jämnmod. En flicka satt ensam ute i tåg-korridoren, nöjd trots allt och nickade till, 1 flicka satt ensam på sitt håll. Resten var uppdelade 2 och 3, och det spelade ingen roll för alla var så trötta och somnade.
2016-05-07 15.40.28En fin körbild blev det. Våra randiga kör-hoodysar är lysande i ett sånt här sammanhang. Det var så enkelt att hitta min kör, det var aldrig någon tvekan om var de befann sig. Min käre make följde med som extra resurs och det är jag så evigt tacksam för. Förutom idén med gruppfotot och tjusig skugga, så var han en fantastisk resurs i att förstå det danska språket..

2016-05-06 12.39.14

Undertecknad är nöjd och glad med vår resa och tackar alla som var med.

Birgitta Bäckström säger
10 maj 2016 – 10:38

Spännande och kul att läsa! Du är inte dålig du, Charlotta!!

Tack kära Birgitta!! 😀

Nils Pettersson säger
10 maj 2016 – 10:46

Körledare är ett starkt släkte! I handling som i skrift och musik.
Smart drag med iögonfallande klädsel. Fina är ni!
Tack för skildringen.
PS. Tror nog att du rådbråkar danskan tillräckligt gott men skickligt manipulerande av makar är ett bra drag. I synnerhet om de kan bidra till verbal balans! DS

Tack NIls! Verbal balans är finemang!! 😀 😀

Britta Houston säger
10 maj 2016 – 01:11

Vilka strapatser o oförglömliga minnen o upplevelser ni fick!! Så roligt att kunna läsa så här om er resa.

28 mars 2024 – 03:10

Tack kära Britta! Ja, det blir verkligen oförglömliga upplevelser.