”Låt intet mörker hindra dig från att söka ljuset”

2016-12-02-08-15-07
Soluppgång över våtmarkerna.
2016-12-02-13-53-06-hdr
En otroligt vacker vy på väg till stranden.
2016-12-02-08-27-15
Härbärget har en småtam räv som kommer varje dag för lite frukost.

Årets luciaturné till Tyskland med Hyllie Ungdomskör är lyckligt i hamn och jag har nu sovit färdigt. Hela resan hade vi helt fantastiskt väder. Många är åren då det blåst och stormat och snöat och regnat och varit riktigt eländigt, men i år var det tre otroligt vackra dagar. soluppgången till vänster kunde skådas när vi körde över ängen de sista hundra meterna till Herberge Herzenburg.  Naturupplevelserna har varit ovanligt många i år och tack vare det vackra vädret såg vi otroligt mycket mer av Prerow än tidigare. Vi företog en utflykt in till byn för en promenad till stranden. Det var otroligt vackert, Prerow är en riktig semesterort i norra Tyskland alldeles vid kusten och stranden är milslång och jättefin. Vi gick ut på en lång lång brygga och det var stört-kallt. Blåsigt och klart och soligt men jättekallt.

Vi fick även se en räv på mycket nära håll. Redan när vi kom på morgonen och höll på att packa ur bilarna kom Frau Fuchs och inspekterade de nya gästerna. Hon stod på lite avstånd och tittade nyfiket, sen slank hon runt hörnet och satte sig utanför fönstret för att vänta på sin frukost. Frau Christa matade henne med korv.

15267581_1151881944887834_2862713446078205627_n
Hyllie Ungdomskör i Prerow Seemanskirche i lördags. Foto: Ingela Högborg

Liksom tidigare år har vi gått lucia på sjukhem och i kyrkor. 4 konserter och 1 gudstjänst har vi medverkat i. Som vanligt har gruppen skött sig utmärkt och lyft sig flera nivåer. Det är lika roligt varje gång. Stora kyrkan i Prerow var extra-extra fullsatt på lördagskvällen och det blev allt lite magiskt när de 4 nya,svåra sångerna sattes helt perfekt av kören. Bäst när det gäller!

15319316_1151882011554494_2623208334984983966_n
Luciasång ute vid brasan av HUK, Hyllie UngdomsKör
2016-12-03-19-20-32
Glühwein-servering och kulörta lyktor.

Och precis som tidigare år så gick vi ut för att sjunga vid brasan.  Det var lite komiskt i år för när vi kom traskande där i mörkret fick vi se en brandman framför oss som sprang i full karriär med en skottkärra framför sig. Han hade inte hunnit få igång brasan så han fick väldigt bråttom när han såg oss komma och han hade fullt med reflexer i sin mundering så han syntes väldigt tydligt där han sprang. Vi går alltid ut först ur kyrkan och sen går hela församlingen med till brasan och där finns ett stånd med kulörta lyktor och så serveras glühwein till alla och det är allmänt gemytligt.

2016-12-02-10-48-00Sen har vi såklart haft allt det vanliga också, ljus-fixande och lucia-linne-strykande av våra fantastiska körmammor, supermammorna Helene och Ingela. De är i en alldeles särskild klass för sig. Kloka och otroligt roliga.

Kören lekte charader hela lördagskvällen efter konserten och jag och mammorna fick vara med lite grann. Fantastiskt roligt!

2016-12-03-22-09-17

2016-12-05-23-42-41

Sen var det allt lite speciellt att höra kyrkoherde Reinhard Witte citera Bo Setterlind både på svenska och tyska där i kyrkan. Vi fick allihop vars ett hjärta med en liten bärnsten som gåva. Att höra en svensk författare, Bo Setterlind, citeras i en utländsk kyrka känns speciellt. Så vackert! Jag är rik som får åka på så fantastiska resor. Tack!

Tack för idag, tack för en underbar vanlig dag.