Lagom, norrland och tillit… befriande bibelläsning

Fredrik Lautmann är präst och handläggare för Asien och latinamerika på ekumenikenheten.

LAGOM, NORRLAND och TILLIT från våra svenska liv, med Emmausberättelsen från Lukas ev. 24:13-25 som pedagogisk metod för att knyta ihop med olika bibeltexter, har en grupp medarbetare från Luleå, Västerås och Strängnäs stift , Kyrkokansliet  Sigtuna folkhögskola  och Holland arbetat  med under en vecka.

Detta är egentligen inget nytt. Redan kyrkofadern Augustinus hävdade att Gud skrivit 2 böcker   1. Livet, naturen, relationer. 2. Bibeln

Bibelstudiecentret Cebi från Brasilien har i  35år arbetat mycket framgångsrikt med att knyta ihop våra Liv och Bibeln på ett sätt som befriar. Man räknar med ca 40.000 bibelstudie grupper i Brasilien,  knutna till eller har inspirerade av  Cebi. Den här gången fick vi hjälp av teologerna Maria Soave Buscemi och Edmilson Schinelo som handledare.

Pedagogen Paulo Freire är en grund för Cebi mycket och Freire har hämtat sin inspiration från Emmausberättelsen. Edmilson från Cebi plockade fram Freires pedagogiska steg

1. Medvetandegörande
  2. Dialog
  3. Nytändning
  4. Hängivelse

Vi pratade mycket om dessa. Medvetandegörande, som utnyttjats felaktigt ofta i Latinamerikansom att få in det man vill i andras huvud,  länkar till två processer a)lämna det naiva b)ha fötterna på jorden och inte leva i en virtuell eller fantasivärld.  Vi kan vara kritiska men inte hyperkritiska. Bibeln uttrycker det” att vi ska vara kloka som ormar och oskyldiga som duvor ”(Matteus 10:16)

Vi ägnade en hel dag år Emmausberättelsen. Först praktiska övningar sedan läsning och återberättande av texten, som ända sedan 80-talet sammanfattats i begreppen SE –BEDÖMA-HANDLA. Några kommentarer från gruppen.

-Lärde. Mig, att när jag delar liv och lyssnar på en person och bryter bröd. Då öppnas mina ögon och jag ser Jesus i min nästa.

-Jag gillar att Jesus inte trängde sig på.

-Hur ska vi som ledare träda tillbaka efter att ha bemyndigat en grupp?

-Jag gillar att en lärjunge var anonym. Samtidigt samtalade vi om att det troligaste är att den anonyma lärjungen är Kleopas fru Maria som var med vid korset (Johannes 19:25)

I grupper fick vi sedan välja en bibeltext som kunde knytas till begreppen LAGOM, NORRLAND och TILLIT

LAGOM knöts ihop till berättelsen om Marta och Maria från Lukas 10:38 -42.

NORRLAND med när Jesus kallar lärjungen Filippos i Johannes 1:43 -49

TILLIT med  mötet mellan den uppståndne Jesus och Petrus i Johannes 21:15

För att göra ett bibelstudium av detta skulle vi tänka på

1. Hur får man en grupp av en grupp. Vad gör vi? Hur gör vi? Varför?
  2. Dela erfarenheter av våra liv!
  3. Hur återberättar vi texten? När vi lärde oss läsa i skolan. Berättade vi om igen med egna ord. Detta ger god kunskap i vilken riktnig gruppen tolkar.
  4. Observera på nytt, vilka är de som agerar i texten? Vem talar? Vem är tyst?
  5. Vad är unikt i texten? Vad ser vi i andra texter?
  6. Vilka relationer ser vi?
  7. Vilken bild eller vilka bilder av Gud ser vi i texten?
  8. Vad säger texten till oss och vår församling? Till vilka praktiska konsekvenser utmanar oss texten?
  9. Bön och gudstjänst!

Som vision och slutmål Jesu ord i Joh 10:10b. ”Jag har kommit för att de skall ha liv och liv i överflöd”

Efter att Lagom gruppen lett sitt bibelstudium med hjälp av texten om Marta och Maria blev kommentarerna

-Texten har fått en djupare mening i balans.

-Fantastiskt sätt att dela en text. När jag lyssnar med hjärtat blir jag ödmjuk.

-En utmaning att lära sig ställa frågor! All vår undervisning går ut på att ge svar. Det blir något annat när vi upptäcker tillsammans. Vi lär genom att fråga!

-Befriande bibelläsning är inte fast food utan slow food och dessutom kul och skapar brinnande hjärtan.