Lutherska världsförbundets rådsmöte 2016

Vi är i Wittenberg!

LVF 2016När de lutherska kyrkorna förbereder sig för Reformationsåret 2017 – var tar man då avstamp, om inte i Wittenberg, Tyskland. Det var ju här en frustrerad existentiellt ångestladdad ung akademiker ifrågasatte företeelser i den kyrka som han självklart var en del av, i början av 1500-talet. Här – i Martin Luther-land – träffas ett 100-tal representanter för de 145 evangelisk-lutherska kyrkorna från hela världen vilka utgör gemenskapen Lutherska världsförbundet. Avstampet sker i Wittenberg. Själva crescendot på reformationsåret sker i Namibia. The Reformation is a global citizen – är en av LVF:s one-liners detta år. Det blir extra tydligt när LVF:s president biskop Munib Younan från Palestina och LVF.s generalsekreterare Martin Junge från Chile hälsar oss välkomna och inleder med sina rapporter. Det är inte europeiska frågeställningar som står i centrum. Det är inte europeiska synsätt som är utgångspunkten. De största medlemskyrkorna inom gemenskapen är idag kyrkorna i Etiopien, Sverige, Tanzania, Indonesien och USA. Vi är sannerligen en global företeelse.

Generalsekreterare Martin Junge presenterar sin rapport på det engagerade, tydliga, retoriskt och diplomatiskt välavvägda sätt som vi blivit vana vid från de senaste 6 åren. Han stannar bland annat vid det faktum att en av LVF:s medlemskyrkor – den evangelisk lutherska kyrkan i Lettland – valt att ändra sin kyrkoordning från att man har haft både kvinnor och män i ämbetet till att nu upphöra att viga kvinnor till präster. Tydligt och klart redovisar Martin att alla LVF:s generalförsamlingar sedan 1984 deklarerat att visionen för gemenskapen är att både kvinnor och män ska kunna vigas till präster. Idag är det 80 % av LVF:s medlemskyrkor som gör så. Han understryker att gemenskapens förhållningssätt hela tiden varit att varje kyrka ska ta den tid för teologiska studier och reflektion den behöver. Ingen ska forceras in i något beslut. Han tillägger: Now it’s sad to hear that our member church in Latvia chosen to leave that route that we together have decided upon. It is the right of all our churches to take their own decisions that you need. But how do you do now, Church in Latvia? Generalsekreteraren försäkrade att LVF kommer att fortsätta samtala, finnas med, besöka och söka vägar framåt tillsammans med kyrkan i Lettland. Med hänvisning till splittringen mellan Mekane Yesus kyrkan, Evangelical Lutheran Church in America och Svenska kyrkan avslutar Martin: We meet with open wounds. We are not healed. But we continue to meet, to talk – with our open wounds,

Både biskop Munib och generalsekreterare Martin ägnade betydande delar av sina rapporter åt situationen i världen och LVF:s arbete med hjälpinsatser. Martin tackade alla kyrkor som svarat upp mot flyktingsituationen – och nämnde särskilt den lutherska kyrkan i Ungern. Biskop Munib hävdade med sin typiska emfas; Some have challenged the LWF commitment to serve every human being without regard to religious identification, gender, ethnicity, or political affiliation. They wonder why we are not serving the Lutherans and other Christians before others. But this is the very strength of our holistic mission. — If we serve ourselves alone, we lose the meaning of love. I dag bistår Svenska kyrkan – genom LVF – 2,3 miljoner flyktingar i flyktingläger i mellanöstern och Afrika.

De sex senaste åren har jag tillbringat en vecka tillsammans med just dessa människor, på olika ställen runt om i världen. Detta är sista gången vi möts i denna konstellation. Många diskussioner ska föras och många beslut fattas de kommande dagarna. Det är nåd att få finnas med.

Biskop Munibs rapport hittar man här: https://www.lutheranworld.org/news/community-love

Generalsekreterare Martins rapport hittar man här: https://www.lutheranworld.org/news/deep-roots-history-we-reach-out-gods-future

Adriana Gastellu Camp säger
17 juni 2016 – 06:18

Tack Kristin! Genom dina blogginlägg känns att man är med på skälva Councilmöte!

Johan Ernstson säger
18 juni 2016 – 09:18

Tack Kristin - spännande, kul och intressant att få en inblick och, för mig, också göra lite en minnenas tidsresa. Visst är det en nåd att få vara där och möta mångfalden! Keep up the good work!