Världsböndag på S:t Tomasgården

Fosie

Kvinnor och barn, de mest utsatta i vår värld. Så viktigt att få fira denna dag tillsammans, och att få göra det med starka röster ifrån hela världen.

Vi har firat Världsböndagen här på S:t Tomasgården, Fosie församling i Malmö. Årets värdland är Kuba och temat fokuserar kring barnen: Ta emot barnen – ta emot mig. Över hela världen firas denna dag. Kristna kvinnor från fler än 170 olika länder håller i gudstjänsten som följer den ordning som tagits fram av en kommitté av kvinnor från Kuba. Här i Fosie blev vi ledda av sju kvinnor som tillsammans med vår diakon höll i det gedigna gudstjänstprogrammet.

Röster i olika åldrar och ifrån olika länder ledde oss genom Jesus ord i Markusevangeliet, genom bön och sång. Jesus säger ”Den som tar emot barnen, tar emot mig” och han säger det på alla språk. Idag i vår kyrka på spanska, farsi och svenska. Den växelvisa läsningen, de medryckande psalmerna med text på svenska och spanska, den kubanska gitarrslingan, orden. Allt vittnar om en värld där vår tro har en självklar plats oavsett varifrån vi kommer, oavsett vilket språk vi talar.

Så många röster. Bland de medverkande fanns frivilliga från vår egen kyrka och från den persiska församlingen som lånar våra lokaler. Efter gudstjänsten serverades en kubansk grönsakssoppa. En ajiaco är en soppa där alla grönsaker tillsammans ger en ny smak – en symbol för våra liv. Tillsammans bildar vi något större, tillsammans är vi.

Röster från hela världen. Ord med eftertanke, sång och musik, samtal över en värmande soppa. En glädje att få dela gemenskap och tro, oavsett bakgrund, oavsett språk.

Josefin Persson, vik. församlingspedagog i Fosie kyrka, Svenska kyrkan Malmö