Sommaren ger möjlighet till nytänk

2015-07-11 17.36.46

För många i våra församlingar kan sommaren bli en jobbig påminnelse om att familjen inte har råd att åka på semester eller göra det där lilla extra. Så har vi fått tänka om och stänger nu inte ner kyrkan sommartid.

I sommar erbjuder vi barn och familjer Sommarlovshäng och Familjeutflykter till trevliga resmål för en billig penning och i samarbete med kommunen åker vi på läger en vecka för ensamstående med barn. Vi har även börjat samordna en diakonimottagning i pastoratet så att människor har möjlighet att komma för samtal, fika, dusch och för att tvätta kläder.

Det här är inget nytt för församlingar inom nätverket. Sakta men säkert har vi fått ställa om till den verklighet vi har omkring oss. Dela gärna med er av hur livet ser ut sommartid i era församlingar. Kanske kan vi inspirera varandra till ännu mer nytänk  som kan bidra till att sommaren blir en rekreationstid för våra församlingsbor.

Anita Jonsson,  informatör i Flemingsbergs församling, Stockholms stift