Det vet väl alla…

idablandat 064

Barnen från asylboendet – visst är det förskräckligt att de inte lärt sig att man inte bara smakar på en bulle och sedan inte äter upp den. Det vet väl alla – att man äter upp det man tagit till sig!

Jag vet inte hur många gånger jag mötts av de där orden när jag kommit till kyrkan för att fira mässa. Och kommentarerna handlar förstås om kyrkkaffet, som serveras efteråt. ”Tänk att barnen inte äter upp det som de tagit till sig”!

Så firade jag mässa i en annan kyrka med en damkör, som kommit på besök. Kören hade även lovat att följa med in till det närliggande församlingshemmet för att fika och sjunga några sånger under kaffet. Efteråt skulle jag plocka i ordning koppar och fat för att diska. Det var då jag upptäckte det;  inte heller de hade lärt sig att man inte bara smakar på en bulle och sedan inte äter upp den!

Eva Ramstedt, församlingsherde Kolmårdens församling