Det finns fullt av änglar i Rågsved

Rågsvedsdagen

”Har tatuerat flera hundra glada ungar och vuxna hela dagen! Det finns fullt av änglar i Rågsved! Visste ni förresten att änglar förekommer inom zoroastrismen, bahá’i, judendomen och islam såväl som inom kristendomen? Och att ängeln enligt många
religioner beskrivs utan varken snopp eller snippa?”

Sragsvedsdagen-2016-tatueringar-1å skrev min jobbarkompis Fritidsledar-Tobias på Instagram – efter att vi tatuerat typ varenda unge på Rågsvedsdagen med änglatatueringar.

Det var i våras i Rågsved centrum i södra Stockholm. Tobias hade fixat tatueringarna. Dom var inte ”på riktigt” förstås, men satt i alla fall kvar i nästan en vecka och var väldigt fina. (Jag funderade allvarligt på att göra en på riktigt!)

Efteråt pratade vi om det, hur det hade varit. Om beröringen till exempel, för medan man fäster tatueringen med en liten fuktad svamp mot barnens armar så kommer man nära varandra på ett särskilt sätt. Då kan man småprata, eller låta bli. Det är inte pinsamt hur man än gör, för själva tatuerandet skyler liksom över det andra och skapar en trygg, tillfällig vänskapsbubbla.

Ett barn frågade: ”Kan jag ha en ängel, jag är ju muslim?” Och svaret: Visst, änglar finns inom islam också. Du kanske vill ha den som inte håller i ett kors, kanske lilla ängelbarnet som sover?” ”Okej! Den vill jag ha! Men min kompis, han är krist, han kan ju få hon som bär på korset!”

Och så var det dom där coola killarnragsvedsdagen-2016-tatueringar-4a somragsvedsdagen-2016-tatueringar först inte ville ha någon ängel, men som slog nyfikna lovar allt närmare vårt bord. Till slut bröt någon av dem isen och så blev det lång-kö med tonårskillar som ville ha ängeltatuering på armen.

Tack alla ungar i Rågsved, Fritidsledar-Tobias och alla andra underbara jobbarkompisar i Hagsätra kyrka för den här dagen – nu för flera månader sedan, men fortfarande levande och varmt i minnet!

Följ fritidsledartobias på Instagram: https://www.instagram.com/fritidsledartobias/

Johanna Linder, kommunikatör i Vantörs församling i Stockholm och en av samordnarna i nätverket FBHO