Låt inte tystnaden ta över

alan-kurdis-public-domain

Tystnad har blivit något vi värderar högt och som vi förknippar med bön och retreat. När vi stänger ned vår tids alla (o)ljud och tillåts att lyssna efter Guds röst …

Men det finns också en skrämmande tystnad. Det är en tystnad som talar om rädsla, självupptagenhet och likgiltighet. Det är en tystnad som gör mig rädd.

För drygt ett år sedan, den 2 september 2015, spolades treåriga Alan Kurdis livlösa kropp upp på en strand i Turkiet och väckte en hel värld. Alla ville hjälpa till att rädda liv. Då var det självklart att ta emot krigsdrabbade och utsatta barn, unga och familjer. Organisationer i Sverige som hjälpte till att möta nyanlända blev nedringda av människor som ville hjälpa till. Café-verksamheter startade och hjälpinsamlingar med kläder och mycket mer organiserades i hela vårt land.

800x400-flyktingbarn-paul-jeffrey-act-ikon
Det finns många fler 3-åringar som Alan Kurdis.

Vi ville öppna våra hjärtan. I dag är tonläget ett annat. Nu har riksdagen fattat beslut som försvårar familjeåterförening och bara ger tillfälliga uppehållstillstånd. Strömmen av flyktingar till Sverige har minskat. Då tystnar också samtalet om vad som just nu händer och som händer hela tiden. Hittills i år har över 3 100 människor drunknat i Medelhavet. Det finns många fler 3-åringar som Alan Kurdis. Men vi har vant oss. Nu är det flyktingkris i världen men i Sverige kallar vi det andrum och tystnaden tar över.

bild-flicka-somalisk-sloja

Svenska kyrkan bedriver en verksamhet som heter Barn i väntan/Barn i start (WWW.BIV.nu). Verksamheten bedrivs ofta i samverkan med kommunen eller IM (Individuell Människohjälp). Den är till för alla barn och unga mellan 7 – 20 år som varit med om ett stort ofrivilligt uppbrott. Det är barn som nästan alltid bär på traumatiska upplevelser. De är många i Sverige i dag! Var finns den plats där de får möjlighet att bearbeta sina upplevelser, lyfta undan stenarna som ligger i vägen för att orka gå vidare? I Barn i väntan/Barn i start finns möjligheten att sätta ord på sina erfarenheter för att kunna gå vidare. Här finns ett skyddat rum där unga får använda sin egen röst.

Hur vi möter varandra och barnen formar framtiden. Låt inte tystnaden ta över!

Kjerstin Petrelius Allard/Vik handläggare BIV/BIS/ Linköpings stift och kommun. kjerstin.petrelius-allard@svenskakyrkan.se Skäggetorps församling