Tankar om integration

barn%20och%20familj%20webb

Nyanlända har höga förväntningar på Svenska kyrkan. Vi står inför en stor utmaning som för med sig många frågor, bl. a:

• Hur kan vi uppmuntra nyanlända och möta deras oro?
  • Hur kan vi hjälpa nyanlända och få dem att trivas i samhället?
  • Vilka verksamheter passar den kulturella mångfalden vi möter i våra församlingar?
  • På vilka sätt uppfyller vi nyanländas behov och förhoppningar?

För att möta behoven har vi i Norrköpings S:t Johannes utvecklat ett integrationsprojekt som vi försökt fylla med verksamheter för intressenter i alla åldrar, ett integrationsprojekt som samlar både nyanlända och infödda svenskar.

I S:t Johannes finns redan en stor musikalisk verksamhet med musik, konserter och körer för alla åldrar. I flera av körerna erbjuds nu alla att vara med, oberoende av om man är erfaren körsångare eller nybörjare.

I S:t Johannes har ett stickcafé startats för att erbjuda en mötesplats för alla som är intresserade av att sy, sticka eller virka, oavsett vilken etnisk bakgrund man har och oavsett om man kan sticka eller inte.

Därigenom får deltagarna en chans att umgås tillsammans och något att syssla med samtidigt som man kan förvärva nya praktiska erfarenheter genom att dela kunskaper med varandra.

Det erbjuds också aktiviteter för hela familjen vilket är viktigt. I S:t Johannes erbjuder vi ibland familjer att följa med på utflykter, gärna till platser utanför Norrköping. Vi kallar det ”Kyrka och mat” och genom den aktiviteten kan olika familjer träffas för att prata, pyssla, äta och spendera några roliga timmar tillsammans.

Även efter våra gudstjänster brukar barn och vuxna träffas, prata och fika tillsammans.

Barn och mammor har även egna aktiviteter. Vi har i församlingen flera BIV och BIS-grupper. Det är ett pedagogiskt program som riktar sig till barn, ungdomar och mammor som är asylsökande, nyanlända och/eller ensamkommande med uppehållstillstånd. I grupperna ges bl. a möjlighet att under trygga former uttrycka känslor och behov uppkomna under resan till Sverige och i mötet med det nya landet.

Öppet hus i Navestad erbjuder något för alla. Det är en fritidsaktivitet där man kan spela biljard, pingis eller bara sitta ner och prata en stund, utbyta meningar och dela erfarenheter. I lokalerna finns också möjlighet att träffa en diakon för enskilt samtal eller för att söka akut hjälp.

De pedagogiska aktiviteterna spelar en stor roll i vårt bidrag till integrationsprocessen. I våra lokaler driver vi språkcaféer för att träna och förbättra det svenska språket. Där ges möjlighet att träffa svenska volontärer och skapa relationer till dem.

Vi har också grupper där det ges mer av undervisning i det svenska språket. Vi försöker i grupperna hjälpa deltagarna och ofta genom ren undervisning lyfta deras nivå i svenska. Därigenom kan de gå snabbare genom skolan och bli klara med alla stegen inom SFI. Vi erbjuder också hjälp med logistik och lokaler till andra organisationer och projekt, såsom Portalen och Sensus.

Slutligen, vårt projekt vänder sig till alla människor, oavsett bakgrund. Genom projektet försöker vi i vårt arbete tillämpa några av Svenska kyrkans nya uttryck för att därigenom bidra till nytt hopp om fred och harmoni i samhället.

David Malki. medarbetare i St. Johannes kyrka, Norrköping