Att dela och tillsammans äta Öländska Kroppkakor och Dolma

Ett av våra större chipsfabrikat i Sverige har parollen ”det är roligare när man delar”.

De orden passar också väldigt bra på många av församlingarna i Sverige, inte minst FBHO-församlingar. I Mikaelskyrkan i området Ryd i Linköping så delar vi mycket.

Jag som diakon möter familjer som till exempel behöver kläder till sina barn. Ofta när jag möter någon som behöver kläder så frågar jag om personen också vill lämna något. Exempelvis, familj med skolbarn önskar kläder till sina barn och i sin tur skänker de kläder i mindre storlekar till kyrkan jag sedan förmedlar vidare, och cirkeln fortsätter. Människor hjälper varandra mycket här, grannarna bryr sig och hjälper till att passa barnen och andra bestyr. Någon som har svårt för att fylla i myndighetspapper får hjälp av någon annan som har erfarenhet av den myndigheten. Vi delar liv helt enkelt. Livet är inte alltid enkelt, det märker vi också, det är därför vi verkligen behöver varandra.

I en del andra länder finns det också en tradition att om det hänt något speciellt i familjen så vill man gärna bjuda på något. Det är något som märks här i Ryd, ofta    blir söndagens fika inte bara de inköpta Findus Kanelbullarna. Bredvid bullfatet hamnar ofta ex dolmar, tabbouleh med mera.  Smaklökarna prövas och vidgas, inte minst för vår äldre generation. Att dela olika mattraditioner tycker vi är intressant. Vår inre receptbok blir större.fbho-ryd-1

Nu har vi precis haft en fest, Internationell knytfest, där det togs med mat från olika länder och traditioner. Detta sker i samband med globala veckan, som är precis nu. Maten presenterades denna kväll på både svenska på arabiska, man ska kunna få veta vad man äter och lite kul information om det. En västerbottenpaj är inte bara en paj, det innehåller en anrik ost, som började tillverkas på 1800 talet. Dolma finns i olika varianter, ex irakisk och syrisk.

På festen blev det goda samtal, arabisk dans, dikter på både svenska och arabiska. En kväll i gemenskap och delande.

fbho-ryd

Eftersom vi gillar att dela och göra saker tillsammans så skapas det också under veckan ett tygkonstverk av återvunnet skräp. Vi gillar och vill göra saker tillsammans, under hittills 3 dagar har drygt 100 personer varit med och skapat tyget med återvunnet skräp.

fbho-ryd-2

Nu har jag gett er en liten glimt av Mikaelskyrkan i Ryd under kyrkornas globala vecka.

fbho-ryd-3

Mvh/ Hanna Johansson, diakon i Mikaelskyrkan i Ryd, hanna.johansson@svenskakyrkan.se