Om gudar och människor

Des hommes et des dieux handlar om martyrskap. Det är första åren på 1990-talet när handlingen börjar. Cisterciensermunkar bor i utkanten av en by i Algeriet. Där har de sina vänner. Runt klostret finns odlingar vars produkter bröderna lever av. Det som blir över säljer de på byns marknad.

Varje dag ringlar en lång kö av sjuka till broder Luc, som har ansvar för vårdcentralen. Han är en rejäl, godmodig och medkännande man som folket i trakten vänder sig till när de behöver hjälp. Broder Luc spelas av Michael Lonsdale och det är han som säger filmens centrala replik.

Möte med terrorister

Den oroliga situationen i Algeriet kommer allt närmare deras by och en terrorgrupp har börjat hemsöka klostret. Terroristerna behöver mediciner och vård. Det drar till sig den algeriska militärens intresse och bröderna får kraftiga påstötningar att de ska ge sig av.

Klostrets prior, den lågmälde och boksynte broder Christian (utomordentligt spelad av storstjärnan Lambert Wilson) vägrar. På möten med de andra bröderna är stämningen laddad. Flera vill lämna landet. Det finns inget mer att göra i den situation som råder, menar de. Det är då broder Luc säger sin replik:

–          Partir c’est mourir. Att lämna är att dö.

Det blir som broder Luc vill. Bröderna stannar.

Lonsdale om sin tro

I en intervju berättar Michael Lonsdale om sin egen relation till kristen tro. Han avslöjar att han skulle ha blivit broder i ett kloster om det inte hade varit för två skäl. Det ena var friheten. Det andra skälet var ekonomiskt, eftersom han varit tvungen att försörja sin mor och flera andra släktingar.

Lonsdales berättelse är typisk för det som just nu sker i Frankrike. Det verkar som om media plötsligt fått upp ögonen för det äkta och djupt förankrade i kristen tro. Borta är den försåtliga blandning av vördnad och förakt som har en lång historia i Västerlandet.

Kyrkan i Frankrike

I Frankrike hade Romersk-katolska kyrkan ett självklart statsstöd fram till revolutionen 1789. Därefter har den fått kämpa mot det omgivande samhällets misstro. Efter 1905 är det absolut förbjudet med kristen undervisning i skolor och universitet.

Pedofilskandaler av det slag som annars präglat mediabilden av Katolska kyrkan har Frankrike inte varit drabbat av. Det är en kyrka som med insamlade medel bär sina kostnader. Däremot är det skattebetalarna som står för vården av Frankrikes katedraler och historiskt värdefulla kyrkor, eftersom de är kulturarv.

Des hommes et des dieux är ingen dokumentärfilm men den är inspirerad av händelserna i det algeriska klostret i Tibéhirnine. Vilka som egentligen mördade bröderna i Tibéhirine, natten mellan den tjugosjätte och den tjugosjunde augusti 1996 är ännu inte klarlagt. Det kan ha varit en grupp islamister. Vissa spår pekar mot den algeriska militären som med massakern kunde lägga skulden på just islamistiska terrorgrupper.

Mikael Mogren,

präst och lärare vid Faculté de Théologie Protestante i Paris