Filmmusikkonsert med Spleen

Strax börjar den traditionella filmmusikkonserten i Arjeplogs kyrka under filmfestivalen. Det lokala bandet Spleen står för värmande sång och musik på ett förtjänstfullt sätt. Mycket folk har kommit till kyrkan på olika sätt denna lördagmorgon, där kvicksilvret plågas på -25 grader Celcius.
arjeplogs_kyrka_o_sparkar 300niklas_westling_filmmusikkonsert 300

spleen_filmmusikkonsert_arjeplog 400

Niklas Westling, präst i Svenska kyrkani Arjeplog, presenterar de olika filmmusiklåtarna under konserten och Spleens musik fyller verkligen kyrkorummet. Filmmusiken kommer från filmer som till exempel Trollkarlen från Oz, Cornelis (Jag hade en gång en båt), Love Actually och The Commitments. Den sistnämnda med den inte helt okända låten Mustang Sally som ledmotiv… 🙂

Kyrkpubliken applåderar mellan låtarna och det känns uppfriskande på denna kyrkplats som anor från 1600-talet. På Silvermuseet såg jag igår kväll en fantastisk bild på den första kyrkan. En bild som hängde bredvid ett stort slitet exemplar av Unionsflaggan (Unionen mellan Sverige och Norge som avslutades 1905). Den vajar på en annan bild där, Arjeplog från 1900-talets absoluta början.

Håkan Sjunnesson text o foto