Filmfestivalerna duggar tätt

Våren är filmfestivalernas tid!

Idag öppnar Tempo Dokumentärfestival i Stockholm med Jag är min egen Dolly Parton. Ett av årets teman, In treatment, ställer frågan om det dokumentära kan fungera terapeutiskt. Alltså om vi genom film- och radiodokumentärer kan bearbeta livstrauman.

Flyktingfrågor  på Tempo
Det internationella perspektivet är stark och flera filmer handlar om migrations- och flyktingfrågor. Bland annat visas danska kortfilmen Denied (Victoria fredag 19.30,) om 80 irakiska asylsökande, som sökte sin tillflykt till Brorsons kyrka i Köpenhamn för att undvika utvisning. Men då skickade den danska regeringen in en polisstyrka i kyrkan mitt i natten.

BUFF i Malmö
Nästa vecka är det internationell Barn- och Ungdomsfilmfestival i Malmö (15-19/3).  Svenska kyrkan finns på plats för att dela ut ett ungdomsfilmpris och det kommer ni att höra mycket om här.

Existentiell filmfestival i Falun om Identitet och Utsatthet
13-15/4 är det dags för Existentiell filmfestival i Falun som i år har temat ”Identitet och utsatthet”. Vad betyder det för individen att tillhöra en grupp (klass, etnicitet, genus, religion)? Det är något som problematiseras i en rad  filmer som visas på festivalen: Winter’s bone, White material, Miraklet i Lourdes (Läs Kajsa Wiktorins recension här).
En lång rad gäster bidrar till samtalet. Regissören Suzanne Osten, kritiker Fredrik Sahlin, barnläkaren Lars H Gustafsson för att bara nämna några.

Bakom festivalen står Högskolan Dalarna, Studieförbundet Bilda GävleDala, Film i Dalarna, Sigtunastiftelsen och  Filmcentrum. Det finns fortfarande platser kvar.

Exist i Åbo

I Åbo arrangerades för fjärde året festivalen Exist 11-12/2. Formatet är mindre än Falun, men ambitionen med existentiella samtal är detsamma. I år visades fem filmer, bl a dokumentären Capitalism: a love story, danska dramat Kunsten att Graede i Kor samt amerikanska actionefilmen The Book of Eli. I panelsamtalen deltog bl a filmforskaren Sofia Sjö (som har skrivit om Messiasgestalter i science fiction genren). Årets program är tyvärr inte tillgängligt på webben.