Kärlekens begränsningar?

Save me

Under HBTQ-festivalen i Göteborg 1-5 juni 2011, visades filmen Save me från 2007 i regi av Robert Cary. Bakom arrangemanget stod Skolkyrkan i Göteborg, EKHO, Haga församling, HBTQ-ungdomsgruppen, Suicidprevention i väst och Sensus. Det var första gången filmen visades på en biograf i Sverige och uppslutningen blev god. Cirka 90 personer gick in i biomörkret trots det otroliga festivalvädret.

Familjens svar på suicidförsök

Filmen porträtterar Mark, en ung man i en destruktiv miljö. Vi möter honom första gången i ett rus av kokain och sexuell spänning. Han tar in på ett motell med en annan man och när den andre mannen lämnar, blir Mark kvar på rummet och försöker avsluta sitt liv.

Marks evangelikala familjs reaktion på suicidförsöket, sexualiteten och drogerna blir en plats hos ett medelålders par som har som livsuppgift att få unga homosexuella män att bli heterosexuella.

Välkommen till Genesis House!

Filmen fortsätter med ett smärtsamt porträtt av vardagslivet för en handfull unga män, deras kamp mot lusten, med Gud och med att finna en anledning att orka leva vidare.

Varför visar kyrkan en film som Save me? För att det handlar om människor som vill vara med Gud, men inte kan. Människor som söker sin gudsrelation, men inte får. Människor som längtar efter en djupare mening, men möts av helvetets eldar.

Kärlekens begränsningar?

För många är det vardag att få höra att Guds kärlek har begränsningar och den begränsningen gäller dig – den är till och med ditt eget fel! Det är lätt att titta på amerikansk film och tänka ”det händer inte i Sverige, vi har inte den typen av evangelikal konservatism här”. Men det händer här också. Det händer i hela Sveriges kristenhet och i Svenska kyrkan 2011.

Att finnas med i ett sammanhang som HBTQ-festivalen, som främst är en kulturfestival, blir för den sakens skull oerhört viktigt. Det blir en symbol för en kyrka som vågar stå för alla människors lika värde och rättigheter och en uppmaning och uppmuntran till kristna i Sverige att stå upp för det goda och kämpa mot förtryck.

What would Jesus do?

Frågan vad Jesus skulle göra blir lätt lite töntig tycker jag personligen, men jag vet att Han aldrig var tyst när människor blev förminskade, undanputtade eller bortglömda.

Se Save me! Visa den i ungdomsgrupper och konfirmandgrupper. Visa den i diakonigruppen och internationella gruppen. Visa den som fortbildning i arbetslag och kyrkoråd och gör en analys av församlingens värld – var i vår församling finns människorna i Save me? Ser vi dem någonsin? Och på vilket sätt ser vi dem?

Johanna Öhman,

komminister med ansvar för HBTQ-frågor,