Efter Bergmanpris till ”Blunda Jag blundar”

En ung, döv kvinna blir bedragen av sin man. Hon vet inget och somnar med ett leende på läpparna, i lycklig förvissning om att han älskar henne. Eller, samma kvinna blir bedragen av sin man, hon accepterar det och somnar ändå med ett leende på läpparna, förvissad om att det är henne han egentligen älskar. Åskådaren till detta drama har ingen aning om förutsättningarna för deras relation. Det enda vi vet är att mannen är otrogen och att kvinnan somnar tillfredsställd och harmonisk.

Kärlek och illusioner

Om sanning och illusion, kärlek, relation, tvåsamhet och ensamhet handlar det vinnande manuset i tävlingen ”Efter Bergman”, som genomförs under Bergmanveckan på Fårö för andra gången. Författaren, Edit Söderström, är ny som filmare men har lång erfarenhet av att uttrycka sig konstnärligt, främst via musik och som skribent. Hennes manus ”Blunda Jag blundar” är ett av 75 inlämnade bidrag till tävlingen, vilket var mer än tre gånger så många som förra året.

Nästan omöjlig uppgift

Som jurymedlem var det en arbetssam och näst in till omöjlig uppgift att välja ett enda bland en hel hög välskrivna och sinsemellan väldigt olika berättelser. Allt som skickades in var inte bra men ett tjugotal historier hade kvaliteter nog för att väcka jurymedlemmarnas verkliga intresse och i slutänden fanns minst fem manus som var om inte likvärdiga så spännande nog för att vi skulle vilja se dem förverkligade.

Skört och starkt, sparsmakat och rikt

Till sist gick vi på magkänslan och bestämde oss för att satsa på Ediths manus, trots att betydligt mer erfarna kortfilmare fanns med i slutdiskussionerna. ”Blunda Jag blundar” är ett så skört och samtidigt starkt manus, sparsam i dialog men desto rikare i sitt bildspråk. Här finns en atmosfär och en tematik som absolut för tankarna till Bergman men som framförs i Ediths egna, unika språkdräkt.

Fakta om priset
Svenska kyrkan och Visby stift bidrar till prissumman på 140 000:-  i produktionsstöd i manustävlingen ”Efter Bergman”, tillsammans med en rad andra företag och organisationer. Tävlingen är initierad av arrangörerna bakom Bergmanveckan på Fårö och administreras av Film på Gotland.

Manuset ska vara inspirerad av Bergmans filmiska verk, stil eller tematik och vara angelägen för vår tid. Filmen får vara högst 30 minuter och ha en tillräckligt realistisk budget för att kunna produceras till Bergmanveckan 2012.

Premiär för fjolårsvinnaren  30 juni

Förra årets pristagare heter Hanna Andersson för manuset ”Erika och Sally”. Den är nu en färdig kortfilm och har världspremiär i samband med prisutdelningen av årets ”Efter Bergman”-pris, den 30 juni på Fårö.

Årets jury

Årets jury bestod av Margareta Garpe, dramaturg och regissör, Sven Milltoft, kyrkoherde i Hedvig Eleonora församling, Beata Mannheimer från Filmregion Stockholm Målardalen, Jacob Jörgensen, Independent Group och Ylva Liljeholm, Film på Gotland.

Ylva Liljeholm

Visby, juni 2011