Sommarens ekumeniska priser

Det har delats ut ekumeniska filmpriser i sommar och här kommer några axplock.

Sprickor i godheten

I tjeckiska Karlovy Vary gick priset till tyska Die Unsichtbare (Cracks in the shell), av regissören Christian Schwochow.

I centrum står en ung skådespelerska som kämpar med att vara duktig, på scenen och privat. Det är just hennes förvandling, när skalet spricker, som juryn fastnat för.

Bland ledamöterna fanns bland annat Jes Nysten från Danska kyrkan. Han är en  drivande kraft i danska kyrkans filmarbete (kirkeogfilm) och satt i juryn för Svenska kyrkans filmpris 2008 (Gå med fred Jamil).

Roadtrip och asylpolitik

I Yerevan, Armenien, gick priset till Cornel Gheorghitas rumänsk/franska film Europolis. Juryn beskriver den lätt kryptiskt som en poetisk roadmovie med mor och son där döden markerar början på något nytt och förvandlande.

Slutligen gick priset i Locarno till Fernand Melgars Vol spécial (Special Flight), en dokumentär om tvångsavvisningar i Schweiz. Frågan har liksom i många europeiska länder varit synnerligen infekterad. Se intervju med regissören här.

Nytt interreligiöst pris i Venedig

Nästa vecka börjar den 68 upplagan av filmfestivalen i Venedig. För första gången delar Interfilm ut ett pris på festivalen. Det nyinstiftade priset har en särskild profil: att främja interreligiös dialog.

Svenska kyrkan finns representerad i den ekumeniska juryn genom Susanne Wigorts Yngvesson, lektor i etik vid teologiska högskolan i Stockholm och kulturskribent i SvD och Kyrkans tidning. Susanne har varit i delaktig filmhandlingarna till Sebbe och Mammas comeback. Hon kommer att blogga för oss från festivalen.

Mikael Larsson

handläggare för kulturfrågor