Dansverk om barns lek

Nu är det klart vilka som får Svenska kyrkans kulturstipendier 2011. Åtta stipendiater fick dela på 500 000 kr och utdelandet sker vid kyrkomötets andra session den 27/10 i Uppsala.

Det blev ett filmprojekt i år. Dansaren och filmaren Anna Duell får 50 000 kr till kortfilmen ”Bortkopplad”. Filmen är ett åtta min långt dansverk med barn och djur (en jättekanin !)  i rollerna.

Livsval

”Bortkopplad” är en film om livsval och människans i tekniksamhället. Intrigen är att en mamma missar barnens dansuppvisning för att hon sitter fast i en telefonkö. Definitivt ett projekt som går utanför boxen och där barnets lek står i centrum. Både SVT och Svenska filminstitutet står bakom projektet.

Mikael Larsson

Duell har tidigare gjort ett stort antal filmer, bl a dokumentären Dansaren från framtiden (2007) där hon följt Virpi Pahkinen. Trailers finns på Duells hemsida.

Mikael Larsson

handläggare för kulturfrågor