Last day of judgement

Hitttills har det varit överbefolkat på Venedigs filmfestival med journalister, folk från filmindustrin och allmän publik. Men idag, när diset ligger som en tyllgardin över Venedig, är det i stort sett folktomt.

Det är en film kvar för oss i Interfilms jury innan vi ska ägna eftermiddagen åt att bestämma vilken film som ska få priset detta år. För Interfilm är det premiär i Venedig så vi vet inte vilket genomslag priset kommer att få. Själva prisutdelningen kommer att äga rum imorgon.

Kulturens roll i kyrkan

Igår kväll pratade vi, över en sen middag, om kulturens roll för kyrkan. Det verkar vara en generell beskrivning att  somliga ser kultur som en lyx att möjligen ägna sig åt när man har råd, men att det kommer långt ner på priorieteringslistan. Den andra gruppen ser kulturen som nödvändig för kyrkan, för hennes språk och för att förstå något av det som pågår i vår samtid.

Susanne Wigorts Yngvesson

Snart på väg till festivalens sista film för min del: en dokumentär om den egyptiska revolutionen Tahir 2011. Kanske det har kommit fler cineaster nu.

Susanne Wigorts Yngvesson

lektor i etik, teologiska högskolan i Stockholm

ledamot av den ekumeniska juryn i Venedig