Brasiliansk vardagsmystik


Det första ekumeniska priset i Venedig gick till brasilianska filmen Girimunho av regissörsduon Helvecio Marins Jr. och Clarissa Campolina. Det är en livsbejakande film om hur änkan Bastu går vidare med sitt liv efter makens död. Intrigen är enkel. Vi får följa Bastus vardag hemma med sitt barnbarn, tillsammans med väninnan och de andra i byn, hur religionen är en självklar del av livet.

Susanne Wigorts Yngvesson

Susanne Wigortsson Yngvesson satt i juryn tillsammans med Elisabetta Ribet, Italien och Karsten Visarius, Tyskland. Hon lyfter fram två saker som  filmens verkliga styrkor: fotot och huvudrollsinnehavaren. Det är sällan man ser en vis, charmig och lekfull 81-årig kvinna i centrum på bioduken. Och fotot bidrog till den varma och livsbejakande stämningen i filmen. 

Det var väldigt många känslomässigt tunga och våldsamma filmer i år enligt Susanne. Där stack Girimunho ut i motsatt riktning, trots att filmen handlar om sorg.

Susanne intervjuas på svenskakyrkan.se om vinnarfilmen och juryarbetet.    

Juryns motivering

The film tells the story of Bastu, an 81 years old woman living in a little Brazilian village, who has to deal with the death of her husband.

By choosing a character who is wise, humorous, sensitive, and autonomous, the film offers a message which integrates life and death, individuality and social relationships.

Through a delicate cinematography of lights and shadows, music and sounds, the film adopts a liberating perspective which shows religious practices and beliefs as essential dimensions of life.

Mikael Larsson

handläggare för kulturfrågor

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *