Kulturstipendiater på kortfilmfestival

Denna vecka pågår Uppsala Internationella kortfilmsfestival. Det är den trettionde upplagan och man visar drygt 300 filmer på fyra biografer. Festivalen är Sveriges enda renodlade kortfilmsfestival och en vinst av det stora priset här betyder möjlighet till Oscarsnominering.

Seminarium med Stina Gardell

Programmet är brett. Här finns både samiska och queera spår. Man gör en stor satsning på den unga publiken, men en egen tävlingssektion och särskilda skolvisningar.

Det blir också ett antal seminarier, bland annat med Stina Gardell (28/10 kl 15.00 Fyris) om att vara producent. På hennes meritlista står bland annat Mammas comeback, vinnaren av Svenska kyrkans filmpris tidigare i år.

Dagar emellan i tävlingssektionen

I år visas två filmer som gjorts med stöd av Svenska kyrkan.

Dagar emellan. Foto: Erik Bäfving

I tävlingssektionen deltar Erik Bäfvings med Dagar emellan, som fick Svenska kyrkans kulturstipendium 2010. Dagar emellan handlar om en tonårings uppgörelse med faderns självmord. Vad gör man när det värsta händer?

För denna tonåring blir tecknandet vägen genom sorgen. Det är dessa teckningar som bär upp filmen, ger den dess särprägel.  Suggestivt, men osentimentalt får vi följa arbetet med att förstå det oerhörda. Dagar emellan är en fristående uppföljare till Boogie Woogie Daddy, om den lilla pojkens upplevelse av samma sorg. Dagar emellan visas under sektion Svensk kortfilm 1 den 27/10 kl 21  (Grand) samt den 29/10 kl 17 (Grand).

I en klang av tystnad

På festivalen visas också dokumentären I en klang av tystnad. Kulturföreningen KajRolKulTur fick Svenska kyrkans kulturstipendium 2009 för att genomföra en kulturmanifestation i Jämtlands och Härjedalens kyrkor. Tanken var att bjuda in konstnärer inom olika konstformer för att undersöka tystnaden i samtliga kyrkor under ett och samma klockslag. Det genomfördes den 25/5 2010 i 66 av 68 kyrkor.

Mikael Larsson

Projektet har resulterat i en bok och nu också i en 29 min dokumentärfilm i regi av Mervi Junkkonen. Filmen visas utom tävlan i sektion ”Här och nu”, ikväll den 25/10 kl 21 (Fyris) samt den 30/10 kl 21 (Grand) .

Mikael Larsson

handläggare för kulturfrågor