Livet på kyrkogården

Ulf Boström och Jan-Olov Granqvist har gjort något så ovanligt som en livsbejakande film om döden. I Tills döden skiljer oss åt får vi följa livet på Alhems kyrkogård i Skellefteå under ett år. Gnistrande vinter. Spirande vår. Blomstrande sommar. Och eftertänksamhetens höst.

Döden som arbete

I centrum står kremeraren Mats Forsgren. Till arbetsuppgifterna hör också att gräva gravar, sätta upp gravstenar, plantera, vattna, möta sörjande. Hur är det att ha döden som arbete och varför väljer man en sådan bransch till att börja med?

Det blir personligt, men aldrig någonsin sentimentalt. Som film fungerar det också osedvanligt bra. Oväntade vinklar, bländande vackra bilder.

Visas under allhelgonahelgen

Filmen fick Svenska kyrkans kulturstipendium 2006 och sändes på SVT 2007. Varje allhelgonahelg sedan dess visas den i församlingsgården till Alhems kyrka. Fredag och lördag håller man öppet hus med fika, samtal och filmvisning (varje heltimme mellan 10 och 17).

Enligt diakon Ulrika Ögren är filmen ett uppskattat och efterfrågat inslag i helgfirandet.  I församlingen använder man även filmen i sina Leva vidare grupper (det som tidigare kallades sorgegrupper).

Filmen kan köpas med institutionella rättigheter på produktionsbolagets  hemsida för 250 kr.

Mikael Larsson

Handläggare för kulturfrågor