Nomineringar till filmpriset

Fredag nästa vecka öppnar Göteborgs filmfestival och i helgen släpptes biljetterna. 12 filmer har nominerats till Svenska kyrkans filmpris, varav 8 dokumentärer. Komplicerad kärlek är ett återkommande tema.

Brost i sitt livs roll

Mest omtalad på förhand bland spelfilmerna är Axel Peterséns debut Avalon, där Johannes Brost gör rollen som 65-årig festprisse. Han kommer ut med elektronisk fotboja och ska göra omstart med nattklubb i Båstad, men det går alldeles fel. Filmen har beskrivits som ”ömsint skildring av den första generationen vuxna tonåringar”, 40-talisterna.

Isdraken är ett äventyr i Norrlands inland, baserad på Mikael Engströms Augustnominerade ungdomsroman med samma titel (2007). I huvudrollen möter vi 11-årige Mik som mot sin vilja hamnar hos fosterföräldrar i Norrland. Där han för första gången möter kärleken.

Kravlös passion?

En gång om året skildrar hur den kravlösa passionen efter 30 år plötsligt förändras. Gunilla Röör och Michalis Koutsogiannakis spelar paret som är gifta på varsitt håll, men träffas på hotell en gång per år. Tills vardagen börjar sippra in och relationen sätts på prov.

Patrik Eklund vann kortfilmspriset Startsladden 2008 med Istället för Abrakadabra. Nu gör han långfilmsdebut  med arbetslivssatiren Flimmer, med Kjell Bergqvist som VD för telekomföretag på dekis.

Queer kärlek

Ester Martin Bergsmarks självbiografiska Pojktanten handlar om en livslång kärlekshistoria. Filmen är en så kallad hybrid, där dokumentära samtal varvas med iscensatta episoder från uppväxten. Vad betyder det att vi sätter etiketter på varandra och vad händer när vi gör anspråk på att vara något annat?

I Sara Broos För dig naken möter vi värmlandskonstnären Lars Lerin och hans förhållande med brasilianska junior. En lågmäld film om kärleksdrömmar och kärlekens pris.

Kåge Jonsson och Håkan Pienowski visar en helt annan sida av kärleken i Vi som älskade. Här skildras en rysk familjs sammanbrott i misshandel och fattigdom.

Framtidsdrömmar och misär

Bland årets dokumentärer hittar vi en film om den svenska vänstern (En ömsesidig sak), rykande aktuellt ämne genom Bengt Ohlssons försorg i DN. (Måste man vara vänster om man sysslar med kultur?).

Det blir också film om ungas framtidsdrömmar (Drömmar) och missbruk (Colombianos). Maj Wechselmann tar sig an kärnkraftsolyckan i Fukushima (Den mänskliga faktorn) och Marianne De Geer gör en nedstigning i ett brutalt rättsfall, mordet på 4-åriga Michel 1990 (Dom 237 Piteå tingsrätt)

Årets jury

Helle Sihm

Efter två helsvenska år (2010 och 2011) har vi en dansk representant i årets jury.  Helle Sihm har bakgrund som skådespelare under 70- och 80-talet, men är nu framför allt verksam som filmkritiker. Hon är också fast ledamot i juryn för danska kyrkans Gabrielpris.

Ola Sigurdson är professor i systematisk teologi vid Göteborgs universitet och föreståndare för Centrum för Kultur och hälsa.  Ett av hans forskningområden rör kulturteologi och 2005 gav han ut antologin Film och religion. Livsåskådning på vita duken tillsammans med Tomas Axelson, Högskolan Dalarna.

Ordförande är Mikael Ringlander, präst och projektledare för kultursamverkan i Göteborg och initiativtagare till priset 2002. Undertecknad sitter i juryn för första gången i år.

Handläggare för kulturfrågor