Filmpriset till Flimmer

Massiv festivalkväll igår. Teologifestival i Uppsala och melodifestival i Växjö. I Göteborg delade biskop emeritus Lars Eckerdal ut Svenska kyrkans filmpris på Dragon Awards galan.

Priset gick till Patrik Eklunds långfilmsdebut Flimmer, en varm komedi om livet på ett telekomföretag i utförsbacke. Kjell Bergqvist spelar rollen som motvillig VD i en film som skildrar den lilla människans kamp mot klimathot, tillväxtkrav, barnlöshet och spindelfobi.

Den mänskliga komedin
Juryn med Helle Sihm (filmkritiker, Köpenhamn), Ola Sigurdson (Göteborg), Mikael Ringlander (Göteborg) och undertecknad motiverar valet såhär:

”Med värme och finurlighet skildrar Flimmer den mänskliga komedin. När mörkret blir som djupast är befrielsen nära!”

Det är första gången sedan 2004 (Fyra nyanser av brunt) som en komedi får Svenska kyrkans pris, en film som många inte ens uppfattade som en komedi. Flimmer är mycket ljusare och varmare, om än med ett underliggande allvar. Kan placeras i samma tradition som The office eller Chaplins Moderna tider.

Flimmer har svensk biopremiär i september. Ola Sigurdson recenserar här senare i veckan.

Bästa nordiska film

Festivalens stora pris på 1 miljon kronor för bästa nordiska film gick till norska Kompani Orheim i regi av Arild Andresen, om en familj som lider under faderns brutalitet. Filmen avslutar den trilogi som inleddes med Mannen som älskade Yngve, som fick Svenska kyrkans ungdomsfilmpris i Malmö 2009.

Juryn under regissören Jessica  Hausners ledning gav också ett hedersomnämnande till Ester Martin Bergsmarks cross-over-film Pojktanten. I motiveringen menar man att filmen sträckte sig bortom vanligt berättande och uppnådde en ”filosofisk kvalitetet” genom sitt existentiella tema ”det sköra bygget som vi kallar vår personlighet”. Mer om Pojktanten i mitt tidigare inlägg Kärlek är svårt.

Mikael Larsson

handläggare för kulturfrågor