Unio mystica i österikiska alper


Det ekumeniska priset i Berlinalens Panoramasektion går till österrikiska Die Wand (The Wall), i regi av Julian Roman Poelsler. En säregen berättelse om en kvinna som en dag upptäcker att hon är fångad inom osynliga men ogenomträngliga murar.

Die Wand

Omvärlden är stängd för henne, död. Det låter som ett skämt och hon har svårt att tro att det är sant. Hon bestämmer sig för att skriva en rapport för att försäkra sig själv om att hon inte blivit galen.

Från självupptagenhet till medkänsla

Die Wand gestaltar kvinnans utveckling från rastlös självupptagenhet till acceptans av livet som det ges henne och till medkänsla och samhörighet med världen runtomkring.

Det är en lång resa som går genom en rad olika faser. Där den existentiella intensiteten skärps under filmens gång. Filmen är utan överdrift ett fotografiskt mästerverk. Men det intressanta är samspelet mellan landskap och liv, mellan inre och yttre, mellan människa och natur.

I Die Wand är man enligt min mening väldigt nära en bildlig gestaltning av en mystik erfarenhet. Vad är ett liv? Vad finns kvar när mellanmänskliga relationer är borta? Vad är människans plats i skapelsen?

På presskonferensen sa regissören att den här filmen tagit 20 år att förverkliga. Det känns när man tittar. Respekt för konstnärer som vågar gå riktigt ensliga stigar i sitt utforskande.

Vid prisutdelningen dedicerade han den till alla kvinnor som är ”locked behind walls of ignorance and oppression”. Die Wand är min personliga favorit i alla tre sektionerna.

Motivering

Österrikiska Die Wand tells the story of a woman mysteriously trapped inside transparent walls near an alpine cabin, which shuts her off from human companionship and requires hard physical labour to survive.

The film’s original and atmospheric cinematography accompanies an intense solo performance by Martina Gedeck.

Through her own care for animals and a solitary immersion in nature, she moves beyond chaotic self-preoccupation to a liberating though sober understanding of love as unifying and humanizing power.

Stolt parad i Belgrad

Parada

I panoramasektionen gav vi också ett hedersomnämnande till Parada (Serbien, Kroatien, Makedonien, Slovenien 2011), i regi av Directed by Srdjan Dragojevic.

Om det till synes omöjliga projektet att arrangera en Gay Pride i Belgrad. Filmen bygger på verkliga händelser där första försöket att arrangera Pride ledde till upplopp med flera döda.

2010 fick paraden ställas in för att 6000 poliser inte kunde garantera 400 aktivisters säkerhet! Kan man göra komedi om det? Absolut.

I Parada ingås en osannolik allians mellan aktivister och forna krigsherrar från hela det forna ex-Jugoslavien. Filmen visar övertygande på de homoerotiska övertonerna i machokulturen.

At the end of the day så möts aktivister och soldater i beredskapen att sätta allt på spel för kärleken.

Politiskt inlägg

På prisutdelningen satte regissören stort värde på att få utmärkelsen just av den ekumeniska juryn. Eftersom att representanter från den serbisk-ortodoxa kyrkan tillhört de som eldat på upploppen mot Pride. ”Jag ska faxa det här till ärkebiskopen imorgon.”

Hederomnämnandet av Parada blev därmed den ekumeniska juryns tydligaste politiska inlägg under Berlinalen. Tilläggas bör att Parada redan setts av 500 000 människor och att det är den första film som samfinansierats av samtliga stater från det forna Jugoslavien.

Efteråt berättar Karsten Visarius, interfilms exekutiva ledare, att Interfilm har ortodoxa kristna som personliga medlemmar, men ännu inga ”corporate memberships” från den ortodoxa familjen. Där återstår alltså ett visst ekumeniskt dialogarbete.

Motivering

With effectiv use of comedy this energetic film considers the challenges of mounting a gay Pride parade in Belgrade. The certainty of extreme violence in response leads to an unexpected and touching alliance between macho former ethnic foes and gay activists.

Mikael Larsson

handläggare för kulturfrågor

ledamot av den ekumeniska juryn vid Berlinalen 2012

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *