Ängeln på Malmskillnadsgatan

Elise Lindqvist. Foto: House Production.

I fredags visades Peter Gaszynskis dokumentär Ängeln på Malmskillnadsgatan i SVT. Bakom filmen står SVT, Svenska kyrkan  och Gaszynskis produktionsbolag House Production.

Personligt porträtt

Filmen är ett personligt porträtt av 74-åriga Elise Lindqvist och hennes arbete med prostituerade på Malmskillnadsgatan.

Hon blev själv sexuellt utnyttjad som barn och har egen erfarenhet av prostitution. Vid 59 års ålder började hon arbeta i Klara kyrka med att hjälpa prosituerade kvinnor till ett nytt liv.

Fokus i filmen ligger på Elis tro och liv, i hemmet, i kyrkan och i Stockholms city. Filmen innehåller också intervjuer med direktor Carl-Erik Sahlberg.

Synliggöra diakoni bland utsatta

Syftet med Svenska kyrkans medverkan är att synliggöra en del av Svenska kyrkans diakonala arbete och att visa på kyrkans närvaro bland de mest utsatta.

Peter Gaszynski. Foto: Leo Gaszynski.

Peter Gaszynski är en väletablerad fotograf och filmare som gjort ett antal filmer åt både SVT och TV4, bl a känsliga dokumentärer för skolungdom om kvinnors och mäns kroppar, Kvinnokroppen.

Exekutiv producent för filmen är Gunnar Magg.

Filmen visas även idag kl 12  och kan ses på SVTs web. Sex veckor efter SVTs sista sändning kommer filmen att finnas tillgänglig på svk play.

Mikael Larsson

handläggare för kulturfrågor